Un nou capitol in istoria deja seculara a zborului cu motor a inceput luni seara, o data cu incercarea magnatului-aventurier Steve Fosset (celebru in urma calatoriilor sale cu balonul in jurul lumii) de a face ocolul Pamintului intr-un avion, fara escala sau alimentare, si fara coechipier. Aeronava sa, GlobalFlyer, a decolat de la baza aeriana Salina (Kansas), luni, la ora 18.47 (ora 3.47 a zilei de marti, dupa fusul orar al Romaniei), si urmeaza sa revina pe acelasi aerodrom, dupa un parcurs de minimum 36.787,559 km, adica lungimea unuia dintre tropice, conditie obligatorie pentru ca zborul sa fie omologat drept ocol al Globului.

GlobalFlyer este un avion cu reactie, conceput sa aiba o aerodinamicitate si o portanta exceptionale. Aparatul este realizat din materiale compozite, fiind extrem de usor si de rezistent. El a fost proiectat si construit de firma Scaled Composites, care apartine unui alt pionier in domeniu, Burt Rutan, creatorul primului aparat de zbor privat capabil sa atinga altitudini suborbitale si cistigator al competitiei Ansari X-Prize. Rutan a mai construit si Voyager, cu care a realizat primul zbor in jurul lumii fara realimentare, in compania unui coechipier, in 1986. Daca lui Voyager i-a luat noua zile sa inconjoare globul, GlobalFlyer o va face, spera atit constructorul cit si pilotul sau, in mai putin de patru zile. Aparatul este sponsorizat de Virgin Atlantic, una dintre companiile excentricului om de afaceri si temerar britanic Richard Branson, care este bun prieten cu Fosset, in virsta de 60 de ani.

Pina in prezent, GlobalFlyer a realizat aproape 30 de zboruri experimentale, in timpul carora au aparut numeroase probleme tehnice, care au fost rezolvate.
Totusi, decolarea aparatului a fost aminata in repetate rinduri, din cauza conditiilor meteo nefavorabile. In pofida formei sale, mai apropiata de un planor decit de un avion, si a mizei puse pe curentii atmosferici, GlobalFlyer consuma semnificativ mai mult decit Voyager, un prototip care, potrivit noilor reglementari aviatice americane si internationale, nu ar mai avea voie sa zboare. Pe linga recordul de zbor solitar, Fosset spera sa depaseasca si alte performante aviatice, intre care cel mai lung zbor al unui avion cu reactie, stabilit in 1962 de catre un bombardier B-52: 19.300 km.

Citeste si:

Tentativa de record, in cifre

• Obiectivul: Inconjurul lumii, solitar, fara escala si realimentare
• Traseul: Distanta de parcurs: cel putin 36.787,6 km
- Viteza prevazuta: aproximativ 460 km/h
- Timp prevazut: intre 70 si 80 de ore
- Altitudine de zbor: in jur de 13.000 - 14.000 m
• Avionul: Trimaran aerian conceput de firma Scaled Composites, un monomotor cintarind 1.522 kg
- Combustibil: 8.626 kg (85% din greutatea la decolare), in 13 rezervoare
• Pilotul: miliardarul american Steve Fosset, 60 de ani, care a stabilit 102 recorduri mondiale in cinci discipline.