Astfel, Guvernul polonez ar putea fi obligat sa returneze accizele incasate pentru aceste masini dupa aderarea la UE, in anul 2004, pana in decembrie 2006, cand reglementarile fiscale au fost modificate. Introducerea taxei a avut ca scop, partial, limitarea importurilor de automobile uzate provenite din UE, la preturi scazute, care ar fi afectat vanzarile locale de vehicule noi.

Impunerea unor accize mai mari pentru automobilele importate, cu o vechime mai mare de doi ani, decat in cazul vehiculelor inregistrate in Polonia, este ilegala, potrivit deciziei Curtii Europene de Justitie. Nivelul taxei ajungea pana la 65% din valoarea autoturismului, in cazul vehiculelor mai vechi de sapte ani. Polonia a modificat aceste reglementari in decembrie 2006, iar nivelul accizelor nu mai depinde de vechimea sau de provenienta automobilelor. In ceea ce priveste Romania, taxa auto va fi stabilita dupa discutiile Ministerului Finantelor cu expertii Comisiei Europene. "Nu a fost adoptat azi (miercuri n.r.) niciun act normativ legat de acest subiect. A avut loc o discutie, iar concluziile sunt ca aceasta taxa de prima inmatriculare nu este ilegala si nu contravine normelor europene, problema fiind cu nivelul taxei", a afirmat purtatorul de cuvant al Guvernului, Oana Marinescu.Ea a amintit ca nivelul actual al taxei a fost stabilit de Parlament, si nu de Guvern, apreciind ca acesta corespundea normelor europene in varianta initiala promovata de Executiv.

In prezent, Ministerul Finantelor este in discutii cu Directia de Taxe a Comisiei Europene, astfel incat sa propuna Guvernului "o forma de modificare" a acestor prevederi care sa corespunda normelor europene.