Locuitorii din Chicago, Boston, San Francisco si New York nu se pot plinge ca nu au ce face in timpul calatoriilor cu taxiul. O firma specializata pe servicii mobile avansate le ofera clientilor posibilitatea de a se informa cu ajutorul unor ecrane montate pe spatarele scaunelor din fata. Ecranele vor folosi sistemele de localizare prin satelit. Un nou suport informational inseamna si o noua ocazie pentru marile firme de a cumpara spatiu publicitar.
George Popescu george.popescu@cyberculture.ro

Ideea firmei Interactive Taxi exista de acum cinci ani, cind compania Viacom a refuzat oferta de implementare. Nici conceptul nu este nou, ecranele interactive publicitare existind deja in mai multe orase americane. De data aceasta insa, nu este vorba despre monitoare care ruleaza ceea ce a fost in prealabil stocat pe DVD-uri aflate la bordul taxiului, ci despre computere care functioneaza cu sistemul de operare Microsoft Windows XP Embedded. Aparatele primesc si trimit informatii printr-o retea fara fir de generatia a treia, furnizata de Verizon. Datele sint transmise in doi pasi: mai intii ajung pe serverele companiei-mama Interactive Taxi, de unde sint trimise catre taxiurile aflate in trafic. Sincronizarea informatiilor din taxi cu cele de pe servere permite pastrarea permanenta a semnalului, indiferent de aria in care se afla automobilul.

Centrul de informatii mobil

Informatiile disponibile in taxi vin din domenii diverse. Cele mai simple sint cele referitoare la "bucataria" taxiurilor - trasee, tarife, facilitati. Gratie tehnologiei GPS, traseul parcurs de taxi este afisat pe ecran. Soferul nu mai poate deci sa mearga pe rute ocolitoare doar pentru a lua mai multi bani de la clienti. Monitorizarea masinilor aflate pe traseu este mult mai usoara, si clientii uituci isi pot recupera mai repede obiectele uitate pe bancheta.

Citeste si:

Serviciul de monitorizare nonstop a fost cel mai mult solicitat de compania locala de taximetre si limuzine din New York. Daca pasagerul nu stie unde se afla exact strada pe care tocmai a comunicat-o soferului, poate folosi acelasi serviciu de localizare GPS. In acelasi mod se poate afla unde se gaseste un anumit restaurant, un cinematograf sau un club. Stirile sint actualizate periodic si acopera domeniile financiar (curs valutar, cotele indicilor bursieri), sportiv (programele meciurilor, rezultatele din campionate), utilitar (starea vremii, programul TV, horoscop).

Lansarea in New York va avea loc in acest an

Cele 16.000 de taxiuri din New York vor beneficia de serviciile informationale interactive din a doua jumatate a acestui an. Dotarea individuala a masinilor consta intr-un sistem video, unul de localizare prin satelit si unul care sa permita incasarea banilor prin carte de credit. Soferul nu va mai avea astfel responsabilitate financiara, plata realizindu-se fara ajutorul lui. In Boston opereaza 250 de taxiuri interactive, in Chicago 350 si in San Francisco 200.
Proiectul-pilot al celor de la Interactive Taxi era programat sa se desfasoare chiar in preajma datei de 11 septembrie 2001. Atacul asupra World Trade Center a intirziat cu mai mult de trei ani demararea programului.