"Revolutia portocalie", care, la sfirsitul anului trecut, scotea zeci de mii de oameni pe strazile Kievului, nu a fost, in realitate, numai o manifestare spontana a unei populatii exasperate de dictatura. A fost, mai degraba, punctul final al unei campanii de schimbare a regimului din Ucraina, inceputa in urma cu doi ani, atent planuita si generos finantata de diversi magnati locali.

Oricit de mare ar fi fost entuziasmul protestatarilor, manifestatia-maraton din Piata Independentei nu ar fi fost posibila fara contributia unor oameni de afaceri, care au pregatit din timp cele necesare bunei desfasurari a protestelor, umplind mai multe depozite cu tot felul de articole - de la bocanci imblaniti pina la obiecte promotionale ce aveau sa fie distribuite demonstrantilor. Aceasta lunga campanie, incununata luna trecuta de investirea ca presedinte a lui Viktor Iuscenko, a costat circa 150 de milioane dolari, relateaza AFP, care a realizat o ampla ancheta jurnalistica la Kiev, stind de vorba cu oamenii care au facut posibila revolutia ucraineana.

Marketing si management revolutionar. Pregatirile pentru revolutie au inceput practic dupa alegerile legislative din martie 2002, cind partidul lui Iuscenko, Ucraina Noastra, a constatat ca nu are nici un mijloc de a influenta activitatea parlamentara, in ciuda faptului ca a obtinut cel mai mare numar de voturi, afirma Roman Bezsmertnii, seful campaniei actualului presedinte. "Atunci mi-am dat seama ca viitorul tarii se va decide la prezidentiale", spune Bezsmertnii. Din acea clipa, el a inceput sa stringa o echipa de tineri, care s-au specializat in actiuni politice. Acestia au studiat, spre exemplu, cite drapele trebuie sa fie la o manifestatie, unde trebuie afisate pancartele, cite pliante trebuie tiparite sau cum se organizeaza un centru de presa. Echipa lui Bezsmertnii a pus la punct o retea extinsa in toate regiunile tarii, care s-a ocupat cu distribuirea unui ziar si cu producerea a 40 de milioane de obiecte promotionale, de culoare portocalie, inscriptionate cu logo-ul "Tak!" ("Da!"), cuvintul de ordine al revolutiei.

Citeste si:

Arsenalul din depozit. Toate aceste pregatiri s-au facut gratie fondurilor primite de la diversi magnati, printre care se remarca David Jvania, om de afaceri de origine georgiana, care sustine ca a scos din buzunarul propriu zeci de milioane de dolari, si regele ucrainean al ciocolatei Petro Porosenko, patronul postului de televiziune Canal 5, care a jucat un rol-cheie in mobilizarea populatiei. David Jvania a inchiriat la Kiev un urias depozit, burdusit cu corturi, saci de dormit, resouri, incaltari groase de iarna, caciuli, precum si de-acum celebrele steaguri si esarfe portocalii. Totodata, el a inchiriat 112 toalete ecologice si a mobilizat sute de medici pentru saptamina de dupa al doilea tur de scrutin, oamenii lui Iuscenko fiind convinsi ca se vor inregistra fraude. Jvania spune ca a sprijinit financiar si revolutia din Georgia sa natala, din 2003, prin care a venit la putere Mihail Saakasvili. Stabilit de multi ani in Ucraina, el a fost rasplatit de presedintele Iuscenko cu postul de ministru pentru situatii de urgenta.

Prietenii din umbra vor sa fie rasplatiti. Inca de la inceputul anului trecut, multi alti oameni de afaceri ucraineni au simtit ca la Kiev bate vintul schimbarii si au decis sa cotizeze la fondul pentru revolutie, discret, astfel incit sa nu-si atraga minia oamenilor lui Leonid Kucima. Jvania povesteste ca, nu de putine ori, la biroul sau si chiar si acasa la el, aparea cite un sofer misterios care aducea un plic cu o mare suma de bani, mergind pina la 100.000 de dolari, fara sa spuna din partea cui vine. Adesea, in plic se gasea doar un biletel cu mentiunea "de la un prieten". "Abia acum prietenii acestia ies la lumina si revendica ajutorul dat la nevoie", spune Jvania.
Este de presupus ca multi dintre binefacatorii din umbra vor incerca, de o maniera sau alta, sa obtina ceva favoruri din partea celor pe care i-au ajutat sa ajunga la putere, situatie ce ii va crea mari probleme presedintelui Iuscenko, avind in vedere ca acesta a promis ca va elimina coruptia din tara.