Oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca o noua definitie pentru planete este absolut necesara. Ei vor trebui sa cada de acord asupra unei definitii universale, care sa fie actuala si in conformitate cu noile descoperiri.

Acestea sunt concluziile liderilor organizatiilor internationale ale astronomilor din intreaga lume, care se vor reuni saptamana viitoare in cadrul unei intalniri, care mai are pe ordinea de zi si stabilirea unui statul pentru ceea ce numim noi astazi planeta Pluto.

"Oamenii de stiinta si cercetatorii trebuie sa se decida asupra unei terminologii care sa descrie lucrurile in univers", a declarat Ronald D. Ekers, presedintele Uniunii Internationale a Astronomilor, in urma unei conferinte care a avut loc la Praga, inaintea intalnirii de saptamana viitoare.

"Nu ne dorim o definitie americana, una europeana sau una japoneza, ci avem nevoie de una universala care sa fie actuala si care sa raspunda tuturor problemelor aparute in decursul ultimilor ani", a adaugat Ekers, cu privire la obiectivele apropiatei intalniri la care urmeaza sa ia parte aproximativ 2.500 de astronomi din 75 de tari. Incepand de luni, pe durata a 12 zile, oamenii de stiinta vor incerca sa gaseasca o definitie recunoscuta la nivel mondial a ceea ce numim astazi planeta si sa dezbata daca Pluto isi va mai mentine actualul statut. Se va pune in discutie de asemenea si situatia planetei Xena si daca aceasta va fi inclusa in grupul planetelor, precum si multe alte corpuri din univers care se afla in situatii asemanatoare.

De zeci de ani, oamenii au definit sistemul solar ca avand noua planete, desi cativa aveau dubii daca Pluto, mai mica decat Luna, satelitul natural al Pamantului - ar putea intra in aceasta categorie. Descoperierea de anul trecut a unui obiect mai mare si mai departat decat Pluto, care se roteste pe o axa bine stabilita in jurul Soarelui, a aruncat definitia de planeta in haos, intelegand astfel ca actuala definitie, care cataloga drept planeta orice corp din univers care se rotea pe o axa bine definita in jurul unei stele - este insuficienta si inexacta, necesitand o schimbare sau cel putin o completare.

Discutiile au starnit un interes public imens deoarece, in functie de rezultatele intalnirilor, sistemul solar va cuprinde de acum 23, 39 sau 53 de planete.
Daca se vor gasi argumente pentru a cataloga recent descoperita planeta (?) Xena pentru a fi catalogata astfel, atunci ar trebui ca alte cateva obiecte gasite in cercetarile ulterioare acestei descoperiri sa fie, la randul lor, denumite planete. Altfel spus, atata timp cat Xena poate fi numita planteta si Pluto si alte cateva zeci de corpuri din univers ar putea pretinde acest statut..

Un grup de cercetatori a sugerat ca planetele pot fi clasificate in functie de compozitie, la fel cum se intampla in acest moment cu stelele si galaxiile. Astfel, Jupiter va putea fi etichetata ca "gigantica planeta gazoasa" in timp ce Pluto si Xena vor putea fi numite "planete pitice de gheata".

Tot saptamana aceasta, John Mather si echipa sa de cercetare a universului cosmic au primit prestigiosul premiu Gruber Cosmology pe 2006 pentru studiile care confirma ca universul s-a nascut in urma unei explozii de tip Big Bang.

Masuratorile facute de exploratorii spatiului cosmic de la NASA, incepute in 1989, au mers pana la mai bine de 13 miliarde de ani in urma, la inceputurile universului si au aratat ca universul tanar era foarte incins, dens si aproape uniform. Cercetarile au aratat de asemenea ca universul continea mici fluctuatii care s-au materializat in stele si galaxii, aceste fluctuatii fiind de asemenea tot consecintele unei explozii Big Bang.

Mather urmeaza sa primeasca jumatate din valoarea de 250.000 de dolari a premiului (197.000 euro) in cadrul intalnirii astronomilor de saptamana aceasta, restul urmand a fi impartit intre alti 18 reprezentanti ai echipei sale de cercetare.

Cronica Romana