In Italia se intra in special pe uscat-cu trenul, masina personala sau autocarul-dar si pe mare. Cei mai multi imigranti sosesc in orasele din nordul tarii. Majoritatea strainilor( 29% in 2004) care intra clandestin in Italia o fac pe la granitele Schengen sau cu Slovenia.

Rutele pe mare reprezinta doar un 4% din totalul intrarilor ilegale pe teritoriul italian. In ciuda acestui fapt, procentul este in evidenta si ingrijoratoare crestere iar Italia traieste o adevarata situatie de urgenta. Fenomenul cel mai des intalnit este, insa un altul. Cel al asa-numitilor "overstayers" (prezenta ilegala a strainilor care intra in Italia cu acte in regula dar continua sa ramana aici si dupa data expirarii termenului legal de sedere( 67% de cazuri in 2004). In acest context, romanii sunt pe primele locuri. Datele au fost furnizate presei in cadrul unei conferinte de catre prefectul Alessandro Panza.

"Fluxurile principale ale migratiei ilegale inspre Italia", a subliniat Panza, "provin in special din zona Balcanilor si a Europei de Est; in mai mica masura din tarile bazinului Marii Mediterane, Cornul Africii, Africa Occidentala, Orientul Mijlociu sau Extremul Orient, subcontinentul indian si America Latina". Punctele de frontiera cele mai vulnerabile sunt: pentru imigrantii din centrul si estul Europei si pentru asiatici, granita cu Slovenia: Pentru marocani si sud-americani, granita cu Franta iar pentru cei din Europa de Est, granita cu Austria.

Mult mai numeroase sunt, insa, rutele pe mare. Coastele sud-occidentale ale Siciliei si insulele Lampedusa si Pantelleria repre-zinta ultima sansa de a avea un viitor mai bun pentru miile de imigranti din tarile nord-africane si din Africa Occidentala. Libia este un autentic stat de tranzit pentru clandestini( unul dintre principalele centre de plecare inspre Italia este Al-Kufrah, aflat la circa 1000 km de Bengasi). Prin canalul Siciliei sosesc toti cei care vin din Tunisia, in special originari din Maghreb. Un alt punct de plecare este Sri-Lanka. Fenomenul imbarcatiunilor cu cetateni sri-lankezi care traversand Canalul de Suez sosesc pe coastele sud-orientale siciliene sau pe litoralul ionic al Calabriei este in crestere din 2002.

In afara acestora, Calabria reprezinta destinatia ultima si pentru navele originare din Turcia care au la bord cetateni irakieni sau de etnie kurda. In fine, ruta Albania-Puglia. Fenomenul albanezilor care invadau in fiecare an coastele italiene a fost redimensionat datorita acordurile semnate de autoritatile celor doua tari direct interesate, trecand de la 28 458 in 1998 la 137 in 2003.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.