La inceputul anilor '60, datorita aparatelor de radio portative, Tara Soarelui Rasare, Japonia, a reusit sa-si aduca tehnica electronica pentru uz casnic pe pietele internationale. Tocmai ramurile orientate spre export au devenit factorul principal al "minunii economice".

Aducand cota sa din exportul mondial la 7 procente, Japonia a stabilit un record pe care nimeni nu-l putea dobori. Si iata ca, majorandu-si in acest nou secol exporturile intr-un ritm de doua ori mai rapid decat concurentii sai, China a atins indicele de 7,3 procente. Prin urmare, marca "Made in China" este acum mai raspandita decat "Made in Japan". Dar, in urma invaziei exporturilor chineze, asupra lumii se abate un alt "tsunami": multimile de turisti chinezi, noteaza analistul ziarului rus.

100 milioane de turisti chinezi estimate pentru 2020

Nu au trecut nici zece ani de cand autoritatile Republicii Populare Chineze le-au permis cetatenilor lor sa plece in strainatate, nu numai pentru afaceri, dar si pentru a vedea alte tari. Si iata ca in anul 2005, calatorii "de placere" in strainatate au facut peste 30 de milioane de chinezi. Potrivit pronosticurilor Organizatiei Mondiale a Trismului, citate de Rompres, catre anul 2010 numarul turistilor chinezi ar putea atinge 50 de milioane, iar in 2020 - 100 de milioane.

De altfel, trebuie precizat ca "partea leului" din cifra prezentata o constituie calatoriile in strainatatea apropiata. Este vorba in primul rand despre "rebela provincie" Taiwan, in al doilea rand - de Hong Kong si Macao, care, chiar daca fac parte din China, ii accepta pe conationalii de pe continent doar pe baza vizelor turistice sau pe baza unor invitatii eliberate pe numele specialistilor de care au nevoie. In al treilea rand, o mare parte dintre calatoriile chinezilor se incadreaza in asa-zisa categorie "turism de langa granite" - Rusia si Vietnam. Multi chinezi se duc acolo pentru a juca la cazino, lucru strict interzis in China. Cine are bani mai multi - joaca la Macao, cine mai putini - in Blagovesensk (Rusia). Rezulta ca tarilor din Europa Occidentala si din America de Nord le revin doar cinci-sase milioane de turisti chinezi precizeaza autorul articolului.

Citeste si:

"Invazia chineza" este comparata cu aparitia vecinilor lor din Japonia, in anii 60-70 ai secolului trecut. Japonezii erau renumiti prin darnicia lor - cel mai mult se temeau ca nu cumva sa dea cuiva un bacsis prea mic - precum si prin delicatetea si timiditatea lor. Comparativ cu ei, chinezii sunt mai zgarciti, mai galagiosi si mai putin politicosi: turistii chinezi opteaza intai pentru hoteluri ieftine, de multe ori chiar langa oras, dar, dupa ce afla unde prefera sa stea japonezii, urmeaza imediat exemplul lor.

Bogatia chinezilor ramane prin magazine

Oaspetii din China viziteaza doar cele mai cunoscute puncte de atractie si afla cu uimire ca langa Turnul Eiffel de la Paris sau Statuia Libertatii de la New York se vand suveniruri "Made in China".

Totusi, cea mai mare parte a timpul turistii chinezi o aloca pentru cumparaturi. In 2005, ei au cheltuit pe cumparaturi - intr-o singura zi si intr-o singura calatorie - mai mult decat turistii din SUA, Europa si Japonia. In acest context, autorul articolului subliniaza ca turistii chinezi se intereseaza in primul rand de obiecte de lux si de noutatile din moda. De altfel, precizeaza Ovcinnikov, interesul chinezilor pentru obiectele de lux si noutatile modei este unul nu atat de ordin personal, cat mai ales comercial. Asemeni "bisnitarilor" rusi, ei nu se dau in laturi in a aduce din calatorie ceva pentru vanzare, iar cel mai bine - in a stabili relatii pentru viitoare afaceri.

In acest sens, turistul chinez este incomparabil mai bogat decat cetateanul sovietic trimis in deplasare de serviciu. Astfel, oaspetilor din China nu numai ca le place sa mearga la cumparaturi, dar au si preferinte in ceea ce priveste magazinele de prestigiu. La Paris este vorba despre Galeriile Lafayette. Venind in intampinarea gusturilor lor, conducerea Galeriilor a dat deja ordin sa se decoreze salile de suveniruri in rosu si galben, au deschis un restaurant Sichuan si au obligat personalul sa invete cifrele chineze.