Intr-un interviu acordat "Cotidianului", el sustine ca radicalismul islamic trebuie confruntat de americani de pe o pozitie morala superioara.

In ultima dvs. carte, "America la rascruce", criticati politica dusa de administratia Bush si de neoconservatori in raspindirea democratiei. Nu spuneati dvs. ca democratia este destinatia finala a omenirii?

Neoconservatorii s-au nascut ca reactie la "tragedia consecintelor neintentionate", adica aparitia monstruozitatii numite stalinism, din bunele intentii ale socialismului. Iar acum, administratia Bush repeta aceeasi eroare: creeaza niste probleme grave, fara sa tina cont de lectiile trecutului.

Un exemplu?

Aceasta administratie nu intelege bine unul dintre principiile neoconservatoare - "doctrina preventiva". In 11 septembrie, SUA au fost atacate de teroristi. Sigur ca nu poti astepta pina te ataca ei, trebuie sa ataci tu primul. Exista insa o serie de probleme cu aceasta doctrina - mai intii o exagerare sau o identificare gresita a amenintarii. Irakul nu era un grup terorist, era o tara cu care se putea trata la fel ca si cu oricare alta. In plus, in Irak nici macar nu este vorba despre o lovitura preventiva. Lovitura preventiva este atunci cind cineva maseaza trupe ca sa te atace. Ceea ce avem noi acum este doctrina unui "razboi preventiv", pentru ca si-a propus sa previna un razboi care ar fi putut avea loc peste 3-4-5 ani. Restul lumii nu poate vota in alegerile americane

Si ce e rau cu un razboi preventiv?

Bismarck a numit razboiul preventiv "a te sinucide de frica sa nu mori", pentru ca, daca vrei sa te angajezi cu succes in asa ceva, trebuie sa ai informatii foarte bune despre planurile inamicului si sa poti anticipa deciziile esentiale care vor fi luate de catre alte state. Faptul ca nu s-au gasit arme de distrugere in masa in Irak, pe linga ca arata cit de catastrofal s-au descurcat serviciile de informatii, demonstreaza cit de greu e sa prevezi viitorul. A doua mare eroare a fost legata de asteptarile in privinta modului in care avea sa reactioneze lumea din afara. Doctrina razboiului preventiv nu este deloc una impartasita de toata lumea.

Daca rusii, chinezii sau francezii ar declara ca lanseaza un razboi preventiv, Condoleezza Rice ar aparea imediat la televizor sa spuna ca asa ceva este inacceptabil. Faptul ca noi ne-am permis sa actionam unilateral a fost pentru ca noi credem in "exceptia americana" - ideea ca democratia americana a fost cladita pe niste virtuti foarte ferme, ceea ce face hegemonia americana benigna, spre deosebire de alte imperii din trecut, iar politica externa americana mai morala decit cea a altor state. Conceptia in sine are partile ei bune, insa in conditiile actuale suna total stupid!

Credeti ca aceasta este sursa antiamericanismului din ce in ce mai accentuat in lume?

Antiamericanismul exista de mult, dar s-a amplificat din cauza modului arogant in care actualul presedinte Bush a abordat chestiunea cooperarii cu alte state, cind a spus clar ca SUA sint pregatite sa actioneze in afara institutiilor internationale. Mai este insa si o reactie fireasca la dominatia americana. Noi putem afecta state aflate la 15.000 km departare, in timp ce alte state nu au nici o putere sa influenteze politica americana. Ei nu pot vota in alegerile din SUA, desi rezultatul are un impact major si asupra lor.

Care a fost greseala capitala a administratiei Bush?

Citeste si:

Asteptarile privind tranzitia postconflict in Irak si cit va dura pina la instalarea unei democratii stabile. Administratia Bush spera sa plece din Irak la sfirsitul primei veri, cind nu aveau practic nici un fel de infrastructura, ca sa nu mai vorbim despre control asupra insurgentei sau infractionalitatii, nici o structura politica clara. Este socant ca au putut fi atit de nepregatiti pentru situatia de dupa caderea Bagdadului.

Caderea comunismului a generat asteptari gresite in privinta Irakului

Aveti o explicatie a acestei erori?

O posibila explicatie tine de modul in care s-a terminat Razboiul Rece. In 1980 se credea ca nu se va prabusi comunismul niciodata, iar daca ar fi sa se prabuseasca, ar arata cam ca Irakul de acum: nucleul dur urma sa opuna o rezistenta violenta. Cind colo, ca prin magie, in sapte-opt ani, intregul bloc fost comunist a disparut de pe harta regiunilor-problema. Cred ca aceasta a atras o gresita generalizare asupra regimurilor totalitare si a usurintei cu care acestea pot cadea la un simplu ghiont dat din afara.

In eseul "Sfirsitul istoriei" si dvs. credeati la fel…

Am fost acuzat de mai multi critici ai cartii mele ca m-am razgindit, si in parte este adevarat. Cred ca intrebarea esentiala in acest moment este "cit de greu e sa administrezi, sa orchestrezi, sa controlezi tranzitia catre democratie?". Cred ca administratia Bush a presupus ca democratia este un fel de stare naturala catre care societatile tind o data ce cineva face "greul" si da regimul totalitar deoparte din drum; apoi, piata libera si institutiile democratice prind radacini automat.

Fundamentalismul islamic de astazi s-a nascut in Europa

Ati ajuns cumva la parerea lui Samuel Huntington ca exista o ciocnire a civilizatiilor?

Nu, si aici exista o conceptie eronata asupra amenintarii. Religia traditionala fixeaza foarte clar identitatea oamenilor, le spune cine sint, in grupul lor, in familie, in comunitate. Ca urmare a confruntarilor dintre societatile traditionale si cele moderne, mai ales in Europa de Vest, unde sint comunitati numeroase de musulmani, aceasta identitate stabila a fost aruncata in aer. Din acest motiv, o mare parte a musulmanilor au fost radicalizati, nu undeva in fundul Pakistanului, ci in Hamburg, ca Mohammed Atta, liderul teroristilor de la 11 septembrie. Integrarea in societatea occidentala este foarte dificila, imigrantii primesc greu cetatenie.

Aici apare criza de identitate generata de modernitate - oamenii nu mai stiu unde sint, ce sint, intr-o societate care iti da voie sa fii orice vrei, dar ti-o si interzice. Astfel apare alienarea care ii face pe oameni vulnerabili si influentabili de catre Bin Laden, care vine si spune "iti zic eu exact cine esti, esti membru al acestei umma (n.r. - lumea credinciosilor) globale musulmane, care se intinde din Tanger pina in Indonezia. Aceasta doctrina include multe elemente care provin din miscarile radicale europene din secolul al XX-lea. Hassan al-Bana, care a infiintat Fratia Musulmana in anii ‘20, isi imbraca tinerii recruti in sorturi kaki si uniforme, ca fascistii lui Mussolini.