Dupa Yahoo! si Microsoft, o alta companie americana bate palma cu Guvernul de la Beijing. In aceasta saptamina, motorul de cautare Google da in sfirsit drumul versiunii sale in limba chineza, insa blocheaza tot ce ar putea trece ca "incorect politic" in viziunea autoritatilor comuniste.

Noul domeniu google.cn a decis sa se plieze pe exigentele autoritatilor chineze in numele atot-puternicului realism comercial. "Pentru a putea patrunde pe piata din aceasta tara, am decis sa excludem anumite rezultate pe care Google le ofera, aplicind in tot acest timp legislatia chineza", se arata intr-un comunicat sec al companiei americane.

In China, ca-n Franta

Google asigura ca va adopta acelasi comportament in cazul Chinei ca si in tari precum Franta sau Germania, unde sint interzise, spre exemplu, site-urile care fac elogiul Holocaustului. "Nu sintem apriori impotriva filtrajului pe net. Insa comparatia pe care o face Google intre cenzura site-urilor naziste din Germania si ceea ce se intimpla in China nu este deloc onesta", declara pentru "Cotidianul" Julien Pain, liderul Biroului pentru Libertatea Internetului al asociatiei "Reporteri fara Frontiere" (RSF).

Rezistenta da eroare in pagina

Internautii chinezi nu vor putea accesa de acum inainte nici o informatie referitoare la drepturile omului, la evenimentele din piata Tienanmen, la secta neobudista Fa Lun Gong sau la independenta Tibetului. Pina si activitatea disidentilor politici chinezi, care sint foarte influenti in afara granitelor, va fi supusa cenzurii.

Pain considera ca decizia celor de la Google va avea "consecinte grave pentru libertatea de expresie din China, la ora actuala nemaiexistind practic motoare de cautare independente si necenzurare in aceasta tara". Potrivit oficialului RSF, exista totusi suficient de multi chinezi care vor reusi sa acceseze anumite site-uri cu ajutorul proxy-urilor sau al setarilor facute computerelor personale.

Peste 100 de milioane de utilizatori

Dupa ce Yahoo!, Microsoft sau eBay au dat etica pe rentabilitate, Google se avinta si el pe o piata care numara peste 100 de milioane de utilizatori de Internet si care ameninta sa devina in curind prima de pe glob. In 2004, cota de piata a celor de la Google era de 22%, iar un an mai tirziu aceasta a crescut pina la 27%. Cel mai utilizat motor de cautare din lume va fi nevoit sa faca fata unui influent concurent local, Baidu.com, vizitat zilnic de 90 de milioane de utilizatori si a carui cota de piata a reprezentat in 2005 aproape 50%.

Citeste si:

Putina etica

Spre deosebire de restul competitorilor sai, Google intentioneaza sa-si atentioneze navigatorii atunci cind acestia tasteaza un termen supus cenzurii. "Desi este un compromis inacceptabil facut de gigantul californian cu autoritatile chineze, merita apreciata atitudinea etica a companiei", subliniaza Julien Pain.

Mitologia care facea din web un spatiu al libertatii, care poate bulversa sisteme intregi de reguli, isi arata inca odata limitele. "Actiunea celor de la Google ofera o noua conceptie referitoare la Internet, care va modifica fundamental functionarea viitoare a acestuia.

Dintr-o media fara frontiere, care trece dincolo de orice granita nationala, web-ul s-a transformat intr-un intranet national care vehiculeaza doar informatii validate de catre autoritatile locale", spune Pain.

Evolutia lui Google pe piata chineza

2002: accesul motorului a fost blocat pentru doua saptamini.

2004: Google incepe sa ofere serviciul de stiri in chineza, insa exclude anumite surse.

2005: deschiderea biroului Google de la Beijing.

2006: lansarea motorului chinezesc de cautare. Google accepta sa cenzureze anumite informatii.