Nici unul nu a inregistrat vreun succes remarcabil la nivel macro, insa realizarile micro au intrecut orice asteptari.Liderul de la Casa Alba s-a intors de la Beijing fara a se putea lauda ca a spart gheata in cele mai sensibile probleme din relatiile sino-americane ale ultimului an. S-a intalnit cu omologul sau Hu Jintao pe 20 noiembrie, insa discutiile pe tema aprecierii yuanului nu s-au soldat cu vreun rezultat, cum nu s-a inregistrat vreo izbanda notabila nici pe tema liberalizarii comertului mondial, inaintea summit-ului OMC pe aceasta tema, programat la Hong Kong luna viitoare.

La randul sau, presedintele rus Vladimir Putin a revenit de la Tokyo dupa intrevederi cu liderii guvernului nipon si cu Imparatul Akihito. Insa marea problema bilaterala ruso-japoneza - statutul insulelor Kurile - a ramas nerezolvata, iar discutiile pe tema imbunatatirii relatiilor comerciale s-au pastrat, implicit, la nivelul unor simple promisiuni.
Ce au reusit totusi liderii de la Washington, respectiv Moscova a fost sa asigure o pozitie considerabil mai solida pentru tarile lor in relatie cu tarile vizitate - fie prin contracte comerciale de rasunet, in cazul SUA, fie prin garantarea unui rol sporit pe piata energetica, in cazul Rusiei.

Boeing bate la viteza reforma chineza

Principalul succes inregistrat in relatiile sino-americane in ultima saptamana a coincis cu vizita lui Bush, dar fara sa aiba vreo legatura directa cu aceasta. Este vorba despre un contract major semnat de Boeing, de livrare a 70 de aparate Boeing 737 liniilor aeriene chineze, acord evaluat la patru miliarde de dolari si considerat cel mai mare de acest fel din istoria aviatica a Republicii Populare.
Contractul s-a suprapus, in cadrul targului Dubai Air Show, deschis pe 20 noiembrie, cu un alt acord, de 9,7 miliarde dolari, incheiat cu Emirates, compania aeriana a Emiratelor Arabe Unite. Ambele constituie un succes major pentru compania aeriana americana in fata rivalului european Airbus, al carui unic succes semnificativ a fost achi-zitionarea a 12 aparate A350 de catre firma kuweitiana Alafco.

Citeste si:

La Beijing, in discutiile cu liderii chinezi - si asa indispusi de comentariile din ultima vreme ale SUA pe teme precum democratia, drepturile omului si relatiile cu Taiwanul -, singurul succes notabil al presedintelui Bush s-a limitat la un acord de cooperare bilaterala pentru combaterea gripei aviare.
Iar lucrurile au stat si mai trist in zilele urmatoare, cand reprezentantii mai multor membri-cheie ai Organizatiei Mondiale a Comertului au admis public - citati de "Financial Times" - ca nu se asteapta la nici un acord-cadru privind deschiderea pietelor mondiale in cadrul viitorului summit de la Hong Kong.

Kurile si petrol

In ceea ce-l priveste, liderul moscovit Vladimir Putin a reusit, la nivel politic, sa obtina un singur lucru in urma vizitei sale la Tokyo. Respectiv interesul explicit al Japoniei pentru incheierea disputei vechi de decenii pe seama insulelor Kurile, disputa care a blocat in permanenta eforturile celor doua tari de deschidere economica bilaterala.
Atuul Rusiei - resursele energetice - au iesit insa rapid la iveala. Declaratiile facute de Putin la sfarsitul vizitei sale, potrivit carora Moscova este hotaråta sa duca la capat proiectul unei conducte din Siberia spre zona pacifica, inclusiv in Japonia, au sugerat imediat expertilor citati in ultimele zile de presa mondiala ca optiunea rusa in materie de aprovizionare cu energie va ramane un element-cheie al politicii externe nipone. Aceasta in conditiile unei concurente acerbe intre Beijing si Tokyo in privinta traseului pe care il va avea viitoarea conducta Siberia-Pacific, aflata deja in prima faza de constructie. Data de lansare a celei de-a doua etape nu a fost insa initiata, cum nu a fost stabilit nici traseul final - fie spre coasta pacifica a Rusiei, fie spre sud, mai precis spre zonele industriale din nord-estul Chinei.