In prezent, nu e nevoie ca fortele NATO sa se implice in securitatea aeriana a noilor veniti din Balcani - Bulgaria si Romania. Bulgaria are doua aparate MiG-21 care sint in alerta permanenta si gata de decolare in 15 minute", declarau cu optimism exagerat experti militari bulgari in 2004. Situatia reala actuala e mult mai sumbra. Bulgaria ar putea ramine fara aparare aeriana pentru citeva saptamini, a avertizat seful fortelor armate bulgare, generalul Nikolai Kolev, citat de "Sofia Echo". Mai mult, Kolev a adaugat ca e posibil sa treaca 50 de ani fara ca armata bulgara sa fie capabila sa se inarmeze si sa se modernizeze.

Avioane periculoase

Doua tipuri de avioane de lupta sint in prezent in componenta armatei bulgare: MiG-21 si MiG-29. Primele au fost scoase din uz din cauza pericolului pe care il prezentau. Am pierdut un tinar minunat, un ofiter de incredere, un pilot al Fortei Aeriene Bulgare", scria Nikolai Svinarov, ministrul bulgar al Apararii, in mesajul de condoleante trimis familiei pilotului mort in urma prabusirii unui avion MiG-21, in mai 2003. La citeva zile dupa accident, Svinarov declara ca avioanele MiG-21 vor fi retrase, urmind a fi inlocuite cu altele ce corespund standardelor NATO.

Avertismente

Citeste si:

MiG-urile 29 din Bulgaria necesita reparatii urgente, avertiza, saptamina trecuta, Nikolai Kolev. Fondurile necesare modernizarii lipsesc insa. Armata nu a primit nici banii pentru combustibilul si materialele consumate in vara in timpul operatiunilor de salvare din zonele afectate de inundatii. Bugetul pentru cheltuieli militare pe 2006 reprezinta 2,3 la suta din PIB si e mai mic cu citeva procente decit suma minima necesara, sustine generalul Kolev. Recent, NATO a cerut marirea sumelor destinate armatei, avertizind ca Bulgaria va fi considerata un partener in care nu se poate avea incredere, precizeaza, de asemenea, ziarul "Novinar".

Solutia F-16

Si in privinta orelor de zbor efectuate de piloti, Bulgaria nu se incadreaza in standardele NATO, aprecia acelasi Kolev. Pilotii bulgari zboara de trei ori mai putin, cu doar 40 de ore de zbor la activ anual.

In schimb, celebrele avioane F-16 sint asteptate in Bulgaria. Compania Lockheed Martin a prezentat in premiera pe teritoriul Bulgariei Super-fighter-ul F-16, inaintea Festivalului aviatic de la Plovdiv, din septembrie 2005. Demonstratia a fost insotita de declaratiile vicepresedintelui companiei care se declara increzator ca va cistiga viitoarea licitatie pentru modernizarea armatei bulgare. Grecia, Turcia si Polonia au ales deja avioanele de lupta F-16 pentru asigurarea securitatii aeriene. Potrivit presei din Israel, si Romania s-ar pregati sa intre in posesia a 20 de avioane F-16 second hand. Tranzactia in valoare de 150 de milioane de dolari dintre Romania si Israel ar fi primit unda verde de la Washington. Partea romana a negat insa categoric aceste informatii.