Este mai mult ca oricand de actualitate chestiunea combustibililor alternativi. In Marea Britanie insa, unde saptamana trecuta s-a depasit pragul psihologic de o lira sterlina pe litrul de benzina, refuzul guvernului de a reduce accizele a dus ieri la declansarea unui protest la scara nationala, prevazut sa dureze trei zile. Britanicii faceau cozi uriase la statiile de benzina inca de marti, de teama ca demonstratiile vor bloca distributia de combustibil. Protestele sunt menite sa-l convinga pe ministrul de finante, Gordon Brown, sa scada accizele, care in momentul de fata reprezinta jumatate din pretul combustibilului in Marea Britanie.

Brown a refuzat, afirmand ca britanicii trebuie sa inteleaga ca pretul ridicat al benzinei este consecinta cresterii pretului petrolului la nivel mondial - un baril fiind cotat astazi dublu fata de 2001 - si ca numai OPEC (organizatia tarilor exportatoare de petrol) poate calma lucrurile prin cresterea productiei. Analistii arata ca britanicii au motive serioase de ingrijorare daca nu se intampla ceva cu pretul petrolului, considerat vinovat pentru cea mai ridicata rata a inflatiei din regat in ultimii noua ani, care ar putea depasi pana la sfarsitul anului trei procente. Spre deosebire de Londra, Parisul a incercat sa calmeze spiritele prin reduceri fiscale si compensatii destinate fermierilor, cifrate la 30 milioane de euro. Guvernul polonez a anuntat la randul sau reduceri ale accizelor incepand cu 15 septembrie pentru a stavili scumpirile.

In Austria, o solutie care a dat imediat rezultate a fost avertismentul dat de ministrul de finante Karl-Heinz Grasser companiilor petroliere ca va introduce o taxa speciala. Grupurile BP, Shell si OMV au anuntat imediat reduceri ale preturilor la pompa. Premierul Dominique de Villepin spune ca Franta ar trebui ca pana in 2015 sa-si poata asigura 10 la suta din consum cu combustibili alternativi, cum sunt cei obtinuti din sfecla de zahar, cereale si plante oleaginoase. Cancelarul Gerhard Schroeder pledeaza si el pentru o reducere a dependentei Germaniei de petrol printr-o strategie bazata pe producerea de biocarburanti, tintind spre acelasi obiectiv cu al Frantei.