Europenii platesc pentru produsele petroliere dublu fata de americani, mai mult de doua treimi din pret fiind taxe si accize

In Europa, ca de altfel in aproape toata lumea, conducatorii auto se vad nevoiti sa recurga la masuri extreme pentru a compensa cat de cat efectele cresterii pretului la carburanti. Germanii, spre exemplu, s-au pus pe cumparat gaz lampant. Polonezii trec granita in Ucraina de unde cumpara benzina mult mai ieftina.

Peste Ocean, in Alabama, patronul unei benzinarii a fost accidentat mortal de unul dintre tot mai numerosii clienti care cauta sa alimenteze fara sa plateasca. Pentru benzina si motorina, europenii platesc de multa vreme mai mult decat americanii, in principal din cauza taxelor care finanteaza proiecte guvernamentale si "incurajeaza" populatia sa foloseasca mai mult transportul in comun.

Pretul titeiului este cu 50 de procente mai mare decat in 2004, ajungand saptamana trecuta pana la valoarea de 68 $/baril la bursa din New York, si nu da semne ca ar scadea. Dimpotriva, analistii prevad ca va continua sa creasca pana spre 100 $/baril in urmatoarele 12 luni. Fluctuatiile bursiere au ajuns sa se reflecte direct la pompa, unde costul litrului de combustibil este ajustat in functie de evolutia petrolului la bursa.

In Olanda, un litru de benzina premium costa 1,45 euro, mai mult decat dublu fata de America, unde acest cost s-ar traduce in 6,46 dolari galonul. Aproape doua treimi din acest pret, in Europa, inseamna taxe si accize.

Sufocati de taxe

Inegalitatea este accentuata si de faptul ca, in Europa, salariile sunt adesea mai mici decat peste Ocean, situatia fiind mult mai evidenta si mai dramatica in tarile in curs de dezvoltare. Administratiile SUA, trecute si actuale, mizeaza pe faptul ca subventionarea obiceiului de a conduce masina pe distante mari - pentru transport personal sau comert - este de natura sa stimuleze economia.
In schimb, in tarile europene, unde distantele sunt mai mici, iar populatia mai densa, exista chiar un interes in a taxa deplasarile oamenilor.

Economiile europene sunt mai putin dependente de "cultul automobilului" in dezvoltarea lor, iar taxele usturatoare mai contribuie si la rezolvarea partiala a eternei probleme a congestiilor rutiere.

A conduce masina in Europa devine tot mai scump, date fiind taxele, impozitele si/sau accizele platite pe un vehicul nou, pentru simpla utilizare a drumurilor sau pentru accesul la autostrazi. In Norvegia, de pilda, taxa pe o masina noua este de 100%, ceea ce dubleaza pretul real al produsului. "Inghitim multe. Cand costurile asociate masinii o iau in sus, oamenii nu conduc mai putin. Ei pur si simplu iau bani din alte parti", spune Egil Otter, membru al Asociatiei Automobilistilor Norvegieni.

Pretul litrului de benzina

Turcia 1,60 euro
Romania 1,02 euro
Polonia 1,14 euro
Italia 1,25 euro
Spania 1,01 euro
Suedia 1,25 euro
Germania 1,28 euro
SUA 0,50 euro

Sursa: Associated Press

Benzinarii, batuti de soferi furiosi

Slujba de angajat intr-o benzinarie a ajuns sa se numere printre cele mai periculoase activitati din Statele Unite - scena in care clientii infuriati de cresterea pretului (aproape 3 dolari galonul, adica 3,8 litri) iau la bataie personalul tinde sa devina obisnuita. Astfel de incidente, intre care se numara si moartea unui benzinar din Alabama, ucis cu masina de un client care a furat combustibil in valoare de 52 de dolari, au figurat pe prima pagina a tuturor ziarelor din SUA. Bruce Hutton, profesor de marketing la Universitatea Denver, a apreciat ca scumpirile risca sa atraga mai multe violente si frustrari decat criza petroliera din anii 1970, deoarece situatia actuala este mai putin limpede, nemaifiind vorba de o lipsa de titei evidenta, ca in trecut.


Despre autor:

Evenimentul Zilei

Sursa: Evenimentul Zilei


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.