Incepand de luni, francezii si belgienii vor avea la dispozitie, pe Internet, o lista a companiilor aeriene considerate riscante pentru pasageri. Vizate sunt firmele de transport aerian care nu respecta criteriile privind operarea si intretinerea avioanelor si care pun in pericol viata calatorilor. Cazurile Frantei si Belgiei nu sunt insa izolate. Marea Britanie, Elvetia si Statele Unite au intocmit, si vor publica, la randul lor, astfel de liste negre, in timp ce, la un alt nivel, Comisia Europeana a promis ca va pune in practica o initiativa similara pana la sfarsitul acestui an.

300 DE MORTI. Temerile tot mai mari legate de securitatea zborurilor sunt alimentate de cele cinci catastrofe aeriene ce au avut loc doar in aceasta luna in Peru, Venezuela, Grecia, Italia si Canada si care s-au doldat cu circa 3.090 de morti. Acesta a fost si motivul pentru care ministrul belgian al Transporturilor a declarat sus si tare ca publicarea cat mai urgenta a listei este o prioriate. "Nu vrem sa pierdem timp asteptand lista europeana", a spus acesta.


INTERZISI. Listele negre ce vor fi publicate de luni in Franta si Belgia contin numele companiilor aeriene interzise in aceste state.

De exemplu, in Franta sunt in culpa Air Koryo (Coreea de Nord), Air Saint-Thomas (Statele Unite), International Air Service (Liberia) si Air Mozambique. Franta intentioneaza sa ceara mai multe informatii de la companii, atunci cand este solicitata autorizatia de zbor, in special cu privire la avioanele pe care le au in dotare si la istoricul lor in materie de incidente. Tot in aceasta tara vor fi sporite verificarile la avioanele companiilor straine. In Marea Britanie, orice companie care nu are sediul in Uniunea Europeana, Islanda, Norvegia sau Elvetia si care doreste sa utilizeze aeroporturi britanice trebuie sa obtina un permis de la Ministerul Transporturilor. Printre tarile de pe lista neagra se afla Guineea Ecuatoriala, Liberia, Sierra Leone, Swaziland, dar si companii din Mauritania sau Thailanda.

In Statele Unite, nici autoritatile aviatiei civile si nici o alta agentie guvernamentala nu examineaza securitatea companiilor aeriene. Exista insa, din 1992, o lista cu tarile ale caror autoritati din domeniul aviatiei civile respecta sau nu directivele Organizatiei Aviatiei Civile Internationale. Pe aceasta lista, Romania este inclusa in categoria de risc minim.