Un Boeing 737-200 al companiei aeriene de stat peruviene "Tans", avand la bord 100 de persoane (92 de pasageri si opt membri ai echipajului) s-a prabusit marti, in timp ce incerca sa aterizeze, in apropierea localitatii amazoniene Pucallpa. Potrivit unui prim bilant, cel putin 41 de oameni si-au pierdut viata si doi sunt dati disparuti, iar alti 57 au supravietuit accidentului.

Aceasta este cea de-a cincea catastrofa aeriana produsa in lume in cursul lunii august. Avionul decolase din Lima si avea ca destinatie Pucallpa, oras situat la 840 kilometri est de capitala. In conditiile unei furtuni deosebit de puternice, aeronava a scapat de sub controlul pilotilor si s-a prabusit la numai cativa kilometri de pista aeroportului pe care urma sa aterizeze. Pe lista de pasageri a Tans figureaza 16 cetateni straini - 11 americani, doi italieni, un australian si un columbian. Printre supravietuitori se numara sase dintre americani, toti membri ai aceleiasi familii, Vivas, precum si cele doua italience.

Avion rupt in doua

Un martor ocular al tragediei a declarat ca multe dintre cadavre, intre care unele de copii, au fost imprastiate pe o raza de 150 de metri in jurul locului prabusirii: o mlastina situata la 5 kilometri distanta de aeroport. Avionul s-a prabusit la ora locala 15.06 (23.06, ora Romaniei), rupandu-se practic in doua in urma impactului. Potrivit comisiei de ancheta, catastrofa pare sa fi fost provocata de un efect de forfecare cauzat de rafale incrucisate de vanturi extrem de violente. Furtuna care a doborat avionul se formase cu foarte putin timp inainte de preconizata aterizare.

Infernul de flacari si fum

Supravietuitorii care au mai avut puterea sa vorbeasca presei dupa accident au descris momentele dinaintea impactului cu solul. "Avionul salta, efectiv, din ce in ce mai tare, mai violent si, pe masura ce cobora, pe atat mai dure erau loviturile", a declarat Yuri Salas pentru postul de radio local CPL. "Pilotul ne-a spus ca ne aflam la 3.000 de metri si incepem sa coboram, dar turbulentele s-au simtit tot timpul, din ce in ce mai accentuat. Apoi am simtit o izbitura si nu mi-am dat seama daca am aterizat sau altceva. Am dat sa inchid ochii, si cred ca mi-am pierdut cunostinta cand am vazut flacari, un incendiu in fata mea", a mai spus omul.

Pasagerii care mai erau in viata dupa impact au dat cu picioarele in peretii cabinei pentru a-si croi drum afara si s-au tarat cum au putut mai repede printre fiare, respirand cu greu din cauza fumului si uitandu-se mereu in urma sa vada daca nu-i ajung flacarile.
Supravietuitorii au suferit arsuri severe si fracturi multiple, dar multumesc Cerului ca au scapat cu viata: "Este un adevarat miracol. Toata familia e bine", a declarat Vilma Vilas, care se afla in avion cu sotul, cele trei fete si un ginere.

Primul suspect pentru seria neagra: companiile "low-cost"

Patru dezastre aviatice intr-o singura luna, sute de morti si o intrebare care ii framanta pe cei care trebuie sa calatoreasca, atat in interes de serviciu, cat si pentru a pleca in vacanta. Revista italiana "Panorama", citata de Rompres, a rezumat numere si adevaruri pe care putini le cunosc, pentru a raspunde la aceasta intrebare: a zbura cu avionul, in epoca "low-cost"-urilor si a charterelor, a devenit oare mai riscant?

Temeri crescute

Tema securitatii zborurilor, mai ales in ceea ce priveste companiile mai mici, a devenit o adevarata obsesie pentru toti cei care trebuie sa calatoreasca cu acest mijloc de transport. Pe plan international, factorii de decizie din acest domeniu sunt constienti ca, desi statisticile nu indica o inrautatire considerabila a numerelor (accidente la numarul de pasageri transportati), seria neagra a accidentelor aviatice a sporit temerile oamenilor. Dovada si incidentul de luni, de la Heraklion (Creta), unde 154 de pasageri francezi au refuzat, de teama, sa se urce intr-un avion MD-82 al companiei Alexandair, avion de acelasi tip cu cel prabusit in Venezuela si cu cel care a facut o aterizare de urgenta saptamana trecuta, la Milano.

Oficialii aviatiei civile au incercat sa raspunda acestor temeri ale pasagerilor: "Am initiat un program de revizuire, ca preocupare centrala in cadrul eforturilor noastre pentru a mentine cele mai inalte standarde de securitate. Anul acesta, peste 100 de companii au fost supuse programului", a explicat revistei "Panorama" Giovanni Bisignani, directorul general si administratorul delegat al IATA, asociatia care reuneste 265 de companii aeriene din 136 de tari.

Zboruri riscante

Exista un lucru care apropie accidentele survenite luna aceasta: trei dintre ele implicau zboruri charter. Poate ca este vorba numai de o coincidenta, dar unele date elaborate de compania Boeing confirma faptul ca, in ultimii zece ani (pana in 2004), proportia victimelor la fiecare milion de pasageri transportati este mai mult decat dubla in cazul zborurilor charter: 2,41a (dintr-un total de 24,9 milioane de pasageri), comparativ cu 1,12a (din 24 milioane) din zborurile de linie. De altfel, spun expertii, primele banuieli privind responsabilitatea pentru aceasta serie neagra se indreapta in primul rand catre companiile care ofera curse charter si la pret redus, existand suspiciuni ca acestea ar face economii chiar si din fondurile de intretinere a aeronavelor.

Citeste si:

Peste 343 de morti

Incidentul de la Toronto, din 2 august, cand un Airbus A340 al Air France a luat foc pe pista, 43 de pasageri fiind raniti, a deschis o serie neagra pentru transportul aerian.

La 6 august, un avion ATR 72 s-a prabusit in largul Siciliei: 16 morti.
La 14 august, un Boeing s-a prabusit in Grecia (foto 2): 121 de victime.
La 16 august, un avion MD-82 a cazut
in Venezuela: 160 de morti .

Pe 23 august, un alt Boeing cade in Peru: 41 de morti. O serie de accidente ale avioanelor mici ridica bilantul total la peste 343 de morti.

O posibila cauza: intensificarea traficului aerian

Potrivit sefului Directiei Generale pentru Aviatie Civila din MTCT, Dan Andrei, "nu se poate vorbi de faptul ca transportatorii aerieni, chiar si cei ieftini, nu ar acorda atentie suficienta aparatelor pe care le opereaza". In general, companiile "low-cost" actioneaza in baza principiilor de a sacrifica din alte utilitati, nu si din siguranta pasagerilor. Cresterea numarului de accidente ar putea fi cauzata insa si de intensificarea continua a traficului aerian, dar, cu toate acestea, avionul ramane cel mai sigur mijloc de transport, subliniaza seful DGAC.

Cauze
Primii raspunzatori, pilotii

Dupa cel de-al doilea razboi mondial si pana astazi, in lume s-au produs 3.155 catastrofe aeriene, soldate cu 69.930 de morti. In accidentele survenite din 1950 incoace, eroarea pilotului e cauza cea mai frecventa: 53%. In 47% din cazuri e vorba de comportamente neprofesioniste (inclusiv consum de alcool sau droguri). Urmeaza erorile tehnice (21%) si de perceptie vizuala (19%). Exista si alte erori umane, precum cele ale controlorilor de trafic, identificate drept cauza a catastrofei in 7a din accidente. Alte cauze: probleme mecanice (20%), conditii meteo nefavorabile (11%) si sabotaj (8%).

Marci
Boeing, cel mai expus

In fruntea listei avioanelor prabusite in ultimele decenii se afla Boeing 737, cu 54 de accidente inregistrate. Trebuie insa subliniat faptul ca este si modelul cel mai folosit de companii. Pe locurile urmatoare figureaza trei avioane de acum scoase din productie, dar inca in activitate: Boeing 727 (48 de accidente la circa 75 de milioane de zboruri) si DC-9 (42 din 63 de milioane). Statisticile arata ca modelele de avion care s-au prabusit cel mai frecvent, raportat la numarul de zboruri, sunt Embraer Bandeirante (28 de accidente la circa 8 milioane de zboruri) si Fokker F28 (21 aparate prabusite la 9,5 milioane zboruri).

Companii
Reputatie in aviatie

Din 1970 si pana astazi, doar 6 companii aeriene nu au avut nici un incident: Aer Lingus, Austrian Airlines, Finnair, Icelandair, Sabena si Virgin Atlantic. Aeroflot si companiile ex-sovietice au avut 22 de accidente. Urmeaza Turkish Airlines (9 accidente), Air France (7), Swissair (5), Iberia (4). Alitalia, Lufthansa si KLM au avut doar cate trei accidente, in timp ce British Airways a inregistrat numai doua incidente. In fine, un studiu asupra locurilor ocupate de catre supravietuitori a relevat ca scaunele cele mai sigure sunt in coada avionului, apoi cele din fata, iar cele mai riscante sunt cele din zona centrala.

Lista neagra
Topul catastrofelor

Accidentul cel mai tragic pe care istoria il pastreaza in memorie este cel produs in insula spaniola Tenerife, in 1977, cand, in urma ciocnirii intre doua avioane pe pista de aterizare, au murit 578 de persoane. In 1985, un Boeing 747 al Japan Airlines s-a zdrobit de un munte, in apropiere de Tokyo: 520 de morti si 4 supravietuitori. O alta ciocnire intre doua avioane (de data aceasta in zbor), a avut loc in 1996, la Charkhi Dadri, in India: 349 de victime. O usa a aeronavei, deschisa pe neasteptate, a provocat prabusirea unui DC-10 al Turkish Airlines, la Ermenonville, langa Paris, in 1974: 345 de morti.