Cercurile Pentagonului sunt angajate intr-o vie disputa la nivel inalt intr-o importanta problema. Si anume, cat de departe se poate merge cu gestionarea sau manipularea informatiei pentru influentarea opiniei publice din strainatate - releva New York Times, intr-un articol in care citeaza afirmatiile, sub protectia anonimatului, ale unor influente oficialitati civile si militare ale Ministerului american al Apararii. Dezbaterea are ca punct de plecare o directiva secreta, "Foaia de parcurs in domeniul informatiei", emisa anul trecut de ministrul Apararii, Donald Rumsfeld, care a dispus initierea unor studii menite sa clarifice complexitatea si riscurile imbinarii muncii de informare si educare a publicului asupra activitatii Pentagonului cu practicile care tin de domeniul razboiului psihologic si care au ca obiectiv sa provoace confuzie in randurile inamicului.

Un asemenea studiu, efectuat de Universitatea Nationala de Aparare, prevede, intre altele, crearea unei noi functii, aceea de "director al informatiei centralizate", care sa gestioneze mesajele, fie publice, fie secrete, legate de securitatea nationala si politica externa. In cazul cand propunerile avute in vedere ar fi aprobate, tehnicile de inselare folosite in prezent pe campul de lupta pentru derutarea adversarului ar putea fi adoptate in scopul desfasurarii unor campanii ascunse de propaganda avand ca tinta tarile neutre si chiar cele aliate.

Criticii acestor propuneri afirma - sustine "New York Times" - ca desfasurarea unor campanii de inselare ar putea submina credibilitatea Pentagonului in randurile opiniei publice interne si internationale. Trebuie sau nu sa recurga Pentagonul la practicile dezinformarii pentru crearea in tarile straine a unei anumite perceptii? Asemenea preocupari nu constituie o noutate. Cu cativa ani in urma, a existat in cadrul Pentagonului un "Oficiu al Informatiei Strategice" care-si propunea sa furnizeze ziaristilor straini informatii, posibil chiar false, pentru influentarea opiniei publice, dar, ca urmare a obiectiilor starnite, Rumsfeld a fost nevoit sa desfiinteze acest oficiu. Acum, unele din sarcinile care reveneau discreditatului organism sunt readuse in actualitate.

Citeste si:

Se au in vedere, intre altele, plasarea de stiri false, contrafacerea unor documente si crearea unor site-uri pe Internet care sa combata si sa discrediteze propaganda islamica, inclusiv tari din Orientul Mijlociu si Asia de Sud, cum ar fi Pakistanul. O asemenea campanie ar putea viza si tari aliate, ca Germania, unde propaganda islamica militanta este deosebit de puternica. Oficialitatile americane nu inteleg cum o natiune care reuseste sa-si plaseze cu atata succes marfurile, de la automobile la Coca Cola, inclusiv pe pietele straine ostile Americii, nu izbuteste sa-si propage idealurile democratice, in conditiile cand propaganda islamica raspandeste neadevaruri prin canalele mass media arabe, cum ar fi postul de televiziune Al Jazeera. Scopul noului program al Pentagonului este combaterea unui asemenea mod de gestionare a perceptiei propagat de inamic.

Terenul este insa extrem de alunecos. "Avem de a face cu o zona gri. Inselaciunea in scopuri tactice si operationale pe campul de lupta este legala si justificata. Dar, intr-o lume suprasaturata de mijloacele de comunicare electronice, cum poti preveni ca inselaciunea sa nu se extinda dincolo de campul de batalie si sa induca in eroare, chiar daca nu se doreste acest lucru, si poporul american?" - se intreaba gen. Mark Kimmitt, care ocupa un post important in domeniul planificarii operatiilor militare de comanda in Orientul Mijlociu si ale carui cuvinte le reproduce articolul din New York Times.