Comisia Europeana a anuntat, ieri, ca intentioneaza sa alcatuiasca o "lista neagra" cu companiile aeriene care nu indeplinesc conditiile minime de securitate a zborului, relateaza cotidianul britanic "The Guardian".

Masura va fi luata ca urmare a numeroaselor accidente aviatice din ultimul timp, dintre care cel mai grav s-a petrecut in urma cu cateva zile, cand un avion apartinand companiei Helios s-a prabusit langa Atena. Investigatiile ulterioare au indicat ca durata de viata a respectivului aparat de zbor fusese demult depasita, acesta avand probleme si in trecut cu depresurizarea si instalatiile de ventilatie. In aceasta situatie se gasesc insa multe alte aeronave care se pot transforma in orice moment in adevarate cosciuge zburatoare, motiv pentru care companiile care le detin practica de obicei preturi mai mult decat modice pentru a compensa "micile inconveniente" legate de securitatea zborului.

"Companiile pubele", cum au fost denumite in Franta, vor fi luate la puricat de experti europeni si vor primi fie interdictie, fie restrictie de a mai zbura si ateriza pe teritoriul Uniunii Europene. "Intocmirea acestei liste negre, asemanatoare celei practicate de autoritatea aviatica a SUA, a devenit vitala pentru Europa", a avertizat, ieri, comisarul european pentru transporturi Jacques Barrot. (E.F.)

Lista ce va fi intocmita de autoritatile comunitare va viza securitatea tuturor zborurilor europene, atat a celor din tarile membre, cat si a celor din si catre state terte. In sfarsit, a apreciat comisarul european, se pare ca Uniunea si-a insusit lectia primita anul trecut, cand un Boeing apartinand Flash Airlines s-a prabusit in Egipt, la Sharm el-Sheikh.

Citeste si:

Abia mai tarziu, s-a aflat ca respectiva companie primise deja interdictia de a survola spatiul aerian al Elvetiei. In cateva luni, listele vor fi publicate pe internet, iar companiile - "pericol public" vor fi indicate cu nume si adrese si facute de ras, considera oficialii europeni.

Pasagerii vor putea afla in timp util despre anularea vreunui zbor din ratiuni de securitate si vor putea sa opteze pentru o cursa alternativa. Insa pentru a putea pune in practica aceste obiective, este necesara asumarea responsabilitatii in intregime de catre Agentia Europeana pentru Securitatea Aviatiei (EASA).

Divizarea responsabilitatii intre autoritatile europene si cele nationale nu face decat sa creeze probleme de coordonare. Iar cel mai recent exemplu al lipsei de coodonare este incidentul din luna mai a.c., cand anumite state membre ale Uniunii au permis accesul companiei turcesti Onur Air, desi aceasta avea interdictie de a patrunde in spatiul aerian al Olandei, Frantei si Germaniei, ca urmare a problemelor intervenite la un control al securitatii aparatului de zbor.