Comisia Europeana si consortiul italo-belgiano-suedez EURid au intrat in ultima linie dreapta inainte de lansarea oficiala a domeniului de internet ".eu", primul indicativ care va individualiza companiile si institutiile din Uniunea Europeana (UE) in spatiul virtual al world wide web-ului.

Dupa sapte ani de pregatiri si negocieri intre executivul european, operatorii de internet si statele membre, UE va avea propriul domeniu in spatiul virtual care va individualiza organizatia politica si economica europeana ca entitate distincta in reteaua globala si in mintile utilizatorilor de internet din intreaga lume.

Un plus pentru identitatea europeana

Conform proiectului, elaborat si implementat de Comisia Europeana in colaborare cu sectorul privat, domeniul ".eu" va functiona similar indicativelor-cod de tara. In traducere libera, acestea sunt terminatiile adreselor de internet sau de e-mail formate din doua sau trei litere care in prezent faciliteaza localizarea geografica a serverului ce gazduieste site-ul sau grupul de internet. In Romania, de exemplu, domeniul-cod de tara este ".ro", in Rusia ".ru", in Franta ".fr" s.a.m.d.

Sustinatorii domeniului distinct european, care va fi lansat cel mai probabil in luna octombrie, afirma ca noul indicativ va facilita comertul pe internet in interiorul pietei unice europene si va oferi companiilor un element de localizare benefic pentru afaceri. Mai mult, sustin aceiasi entuziasti, cele doua litere care vor aparea la sfarsitul adreselor virtuale vor contribui la crearea identitatii europene - un concept pe care expertii in comunicare de la Bruxelles nu au reusit inca sa-l scoata din stadiul de deziderat.

Preludiul unui razboi total in justitie

In ciuda acestor avantaje insa, expertii considera ca introducerea noului domeniu de internet va avea si o parte neplacuta, generata de faptul ca adresele de internet sunt obligatoriu unice.

Citeste si:

Potrivit cotidianului britanic "The Times", specialistii IT si juristii cred ca introducerea domeniului ".eu" va provoca o avalansa de dispute legale. Companiile comerciale care vor dori sa-si inregistreze site-ul cu noua terminatie s-ar putea vedea nevoite sa se judece cu competitorii in afaceri care, pentru a le ingreuna activitatea sau pentru a fura clientela, le-ar putea "sufla" adresa preferata. O alta problema ar putea sa o constituie "cyberspeculatorii" care, ca la fiecare lansare a unui domeniu-cod de tara, se vor grabi sa achizitioneze cat mai multe adrese cu numele unor companii celebre, plus terminatia ".eu", pentru a le vinde ulterior titularilor la suprapret.

Pentru a descuraja asemenea practici, Comisia Europeana a emis deja o serie de reguli de alocare a noilor adrese, cum ar fi acordarea pentru institutiile publice si detinatorii de marci inregistrate a dreptului de exclusivitate asupra unei anumite adrese.
Cu toate acestea, masurile Comisiei nu vor putea sa elimine toate procesele pentru ca, potrivit altor reglementari UE, doua firme care actioneaza in domenii economice diferite pot inregistra legal aceeasi marca, ajungand practic sa aiba drepturi egale asupra unei adrese de internet unice.

".eu", de la idee la realitate

Ideea introducerii domeniului de internet care sa individualizeze Uniunea Europeana (UE) in spatiul virtual al internetului a aparut in 1998 si apartine fostului presedinte al Comisiei Europene, italianul Romano Prodi. La 25 martie 2002, cand au fost adoptate regulile aplicarii sistemului, Comisia Europeana devine responsabila pentru implementarea domeniului ".eu". Sistemul va fi operat insa de compania privata EURid, care, pe 21 mai 2003, castiga dreptul de a tine Registrul adreselor in sistem nonprofit.

Potrivit contractului semnat intre Comisie sI EURid in octombrie 2004, consortiul de firme din Suedia, Italia si Belgia va percepe taxe la inregistrare a adreselor numai pentru a-si acoperi cheltuielile de operare.

Pana in prezent, EURid si Comisia Europeana au semnat acorduri pentru alocarea de adrese cu 200 de subcontractori din intreaga Europa.