La bordul aeronavei se aflau 115 pasageri - dintre care aproximativ o suta proveniti din Cipru, conform mediilor elene - precum si 6 membri ai echipajului.
Dupa patrunderea in spatiul aerian grecesc avionul a avut dificultati serioase, dat fiind ca legatura cu turnul de control al aeroportului international din Atena s-a intrerupt brusc. Ca urmare, responsabilii eleni au decis decolarea a doua aparate de vanatoare F-16, ai caror piloti urmau sa incerce sa intre in contact vizual cu colegii ciprioti aflati in dificultate.

Avionul a fost localizat in apropiere de peninsula Eubeea, dar comandantii de zbor pareau a fi aplecati peste comenzi, relateaza Reuters citandu-l pe purtatorul de cuvant al Statului Major al armatei elene, Gerassimos Kalpoyannakis. Cele doua aparate militare F-16, care escortau avionul in momentul prabusirii sale, au semnalat clar o situatie anormala in cabina de pilotaj, a mai spus oficialul. Avionul, intrat in vrie, s-a prabusit intr-o zona nelocuita din apropierea capitalei Atena, situata la cativa kilometri distanta de localitatile Kalamos, Varnava si Grammatico.

La locul tragediei au fost trimise echipe de interventie, pompieri si ambulante, iar toate spitalele din regiune au fost plasate in stare de alerta. Din pacate, echipele de interventie nu au anuntat descoperirea vreunor supravietuitori. Resturile avionului erau toate cuprinse de flacari, astfel incat a fost mai intai nevoie de interventia pompierilor.

"Resturile avionului sunt imprastiate peste tot, iar corpul navei este complet rupt si contorsionat, avand in vedere ca s-a prabusit intr-o rapa. In fond, din toata aeronava se vede doar coada", a declarat primarul localitatii Grammatico.

Circumstantele care au condus la aceasta tragedie nu au fost inca elucidate. Responsabilii aeroportuari au indicat ca ar putea fi vorba de o depresurizare, avand in vedere ca ultimul mesaj al pilotilor ciprioti ar fi continut mentiunea despre o defectiune a instalatiei de aer conditionat si o depresurizare, dar Statul Major al Aviatiei Militare elene nu a exclus, initial, nici posibilitatea "unui act de piraterie aeriana".

Alte speculatii se refera la eventualitatea unei explozii sau a unui incendiu la bord, dar si la posibilitatea epuizarii combustibilului sau a unui lesin al cel putin unuia dintre piloti - fie din cauza lipsei de oxigen, fie din alte motive. Informatiile legate de pilotii ciprioti sunt si ele contradictorii - pe cand unele agentii de stiri sustin ca militarii eleni de la bordul celor doua aparate F-16 l-ar fi vazut pe copilot prabusit deasupra pupitrului de comanda, pilotul lipsind din cabina, alte agentii au transmis ca ambii aviatori ciprioti ar fi zacut inerti deasupra comenzilor.

Politia elena a informat in cursul dupa-amiezii ca nu dispune, totusi, de indicii legate de o eventuala deturnare a aeronavei. Conform unor relatari ale rudelor victimelor, pasagerii au realizat iminenta catastrofei, deoarece mai multe persoane au trimis ultime mesaje celor dragi. Printr-un SMS, un var al unui pasager a aflat ca "aici inghetam cu totii. Adio", pe cand o alta persoana a anuntat familia ca "pilotul pare a nu se simti bine deloc... Este vanat la fata si lasa aproape senzatia unui om beat". Un alt mesaj informa: "Nu mai avem aer".

Citeste si:

Echipele de salvare au reusit sa recupereze cutiile negre ale aparatului. Intre timp, premierul elen Costas Karamanlis si-a intrerupt concediul, petrecut pe insula Tinos, si s-a intors de urgenta la Atena. Conform unor informatii neconfirmate inca, la bordul avionului s-ar fi aflat preponderent cetateni ciprioti si greci, printre care mai multi copii. Agentia Reuters a anuntat ca este vorba de cea mai mare tragedie aviatica inregistrata vreodata in Grecia.

Helios Airways

- prima companie aeriana privata din Cipru, infiintata in 1999

- din anul 2000 introduce cursele charter

- dispune de o flota compusa din patru aparate de zbor Boeing 737

- efectueaza curse catre destinatiile Marea Britanie, Strasbourg, Sofia, Atena, Dublin, Varsovia si Praga