Tricourile, fularele, canile, posterele cu "Da! Iuscenko" sau sticlele umplute doar cu "aer din Piata Independentei din Kiev", de unde a inceput prabusirea regimului Kucima, aduc circa 100 milioane dolari din drepturi de autor familiei actualului presedinte Iuscenko.

Aceasta veritabila "privatizare a revolutiei portocalii", cum a numit-o presa din tara vecina, a fost confirmata de directorul adjunct al Administratiei Fiscale de la Kiev, Mykola Katerinciuc, care a recunoscut ca fiul cel mare al presedintelui, "Andriy Iuscenko, detine drepturile de autor pentru toate marcile revolutiei portocalii". Katerinciuc a precizat ca i-a predat personal aceste drepturi lui Andriy la sfarsitul anului 2004, el detinandu-le in calitate de sef de campanie al actualului lider de la Kiev. Oficialul a vrut astfel sa clarifice speculatiile presei privind sursele de venit ale lui Andriy, un student de 19 ani, acuzat ca cheltuie enorm prin cazinouri ori pentru a-si cumpara masini si apartamente de lux.

Numai ca, in loc sa inchida gurile rele, declaratia lui Katerinciuc s-a dovedit o adevarata gafa, deoarece intra in contradictie cu cea a purtatoarei de cuvant a presedintiei, Irina Gherascenko. Ea a declarat ca inregistrarea drepturilor de autor pentru marcile revolutiei portocalii nu are scop lucrativ si familia Iuscenko nu a obtinut "nici un fel de venit" din aceste drepturi. "Nu a existat niciodata intentia folosirii comerciale (...) Scopul a fost protejarea acestor marci" de o eventuala folosire frauduloasa de catre alte formatiuni politice, a spus Gherascenko.

Jurnalistii ucraineni, inclusiv multi dintre cei care l-au sustinut pe Iuscenko, alaturi de miile de oameni care au indurat "pe gratis" frigul din Piata Independentei pentru a rasturna regimul Kucima, sperand sa traiasca apoi intr-o Ucraina "cinstita si corecta", cum spuneau sloganele lui Iuscenko, sunt cu totul de alta parere. Sociologul Irina Bekeskina, pana in prezent sustinatoare a noii puteri, e convinsa ca oamenii care nu cautau profituri financiare iesind in piata, ci inlaturarea coruptiei sunt foarte dezamagiti.
Bekeskina considera ca veniturile din marcile revolutiei, estimate la 100 milioane dolari, ar explica de unde are fiul presedintelui bani pentru un BMW de 120.000 dolari, pentru un mobil din platina de circa 40.000 dolari si pentru iesiri in cluburi unde cheltuie cateva sute de dolari pe noapte.

Citeste si:

Pentru alegatorii care si-au pus atatea sperante in noua putere, mai dureroasa decat exploatarea comerciala a simbolurilor "revolutiei" pare insa aroganta acesteia.

Scandalul legat de averea lui Andriy a fost declansat saptamana trecuta, cand tatal sau, intrebat de un jurnalist despre modul extravagant de viata al fiului, a raspuns: "Purtati-va politicos, nu ca un ucigas platit".

Alt raspuns arogant au primit jurnalistii de la purtatorul de cuvant al lui Katerinciuc, cand i-au cerut sa explice de ce Iuscenko a inregistrat drepturile de autor pe numele fiului. "Care-i marea problema? Parintii isi ajuta copiii intotdeauna", ar fi spus acesta. Dezvaluirile privind averea familiei Iuscenko constituie ultimul dintr-o serie de motive care au erodat serios mitul revolutiei portocalii, in mai putin de opt luni.

Economia ucraineana nu da semne ca are de unde sa ofere cele cinci milioane de noi locuri de munca promise in campania electorala, nici un mare corupt nu a fost arestat, fostul presedinte al Comisiei Electorale, acuzat ca i-a "furat" voturile lui Iuscenko in primul tur, este vazut acum alaturi de consilierii presedintelui, iar apropiatii noii puteri sunt suspectati ca fac afaceri cu oamenii lui Kucima.