Dupa lansarea romanului "Cain", care a suscitat reactia critica a Bisericii Catolice portugheze, Jos Saramago anunta un nou volum, care promite a fi la fel de controversat inca din start, tratand tema industriei de armament, dupa cum a explicat scriitorul, prezent la Madrid.
"Nu va fi despre Coran", dar va fi despre ceva "la fel de important ca toate cartile care vorbesc despre lume", a spus scriitorul, citate de presa spaniola. Astfel, dupa ce a atacat subiectul grav al lui Dumnezeu si al relatiei lui cu lumea, portughezul intentioneaza sa scrie despre industria de armament, noteaza NewsIn.

"De ce nu avem greve in industria de armament?", s-a intrebat Saramgo, la prezentarea romanului "Cain", la Madrid. "Aceasta este tema: armele, cine le face, cine face trafic cu ele. Armele sunt pretuindeni", a explicat Saramago, amintind ca televiziunile transmit fara oprire imagini ale violentelor, ca si cuma ar fi evident ca "viata umana nu are nicio importanta".

Ultima carte a lui José Saramago, "Caïn", lansata la Targul de carte de la Frankfurt, a declansat deja polemici, asa cum anticipase scriitorul portughez intr-un articol postat pe pagina sa de blog, asumandu-si din capul locului reactia critica a bisericilor. "Caïn", care reia cu o luciditate ironica istoria celor doi frati, Cain si Abel, este un "gest publicitar", contrataca episcopatul portughez.

"Un scriitor de talia lui José Saramago poate critica (...)", dar ofensa nu face bine nimanui, mai ales celui care a fost distins de Comitetul Nobel, spune purtatorul de cuvant al Conferintei episcopale portugheze, preotul Manuel Marujao. Pentru rabinul Elieze di Martino, reprezentant al comunitatii evreiesti la Lisabona, "lumea iudaica nu se va scandaliza de scrierile lui Saramago sau ale altuia". "Saramago nu cunoaste Biblia si face lecturi supercficiale", a adaugat rabinul.


Saramago: "Se spune despre mine ca sunt curajos. Poate ca sunt, pentru ca nu mai exista Inchizitia"


"Biblia este un manual de rele moravuri", care "are o influenta majora asupra culturii naostre si asupra felului nostru de a fi. Fara Biblie, am fi altii, probabil mai buni", a raspuns imediat Saramago: "In Biblie gasim cruzime, incest, violenta in toare genurile ei, carnagii. Asta este incontestabil. Dar a fost suficient sa spun asta, pentru a declansa polemica". "Biserica si-ar dori ca in spatele oricarui cititor al Bibliei sa fie asezat un teolog, care sa ii explice ceea ce citeste", a mai spus el, adaugand ca "dreptul de a reflecta apartine ficearuia dintre noi". "Se spune despre mine ca sunt curajos. Poate ca sunt, pentru ca nu mai exista Inchizitia", a concluzionat, ironic, Saramago.

Denuntand "un Dumnezeu crud, invidios si insuportabil", care "nu exista decat in capul nostru", Saramago a spus ca romanul nu va cauza probleme Bisericii Catolice, pentru ca "aceasta nu citeste Biblia. Cartea ii poate jena pe evrei, dar asta conteaza mai putin", a mai spus scriitorul.

La aproape trei decenii dupa controversele iscate de "Evanghelia dupa Isus Cristos", José Saramago revine asupra lui Dumnezeu si a moralei crestine, intr-un roman despre care scriitrul spunea inca dinaintea publicarii ca va naste polemici. "Dumnezeu nu este demn de incredere. Cine naiba este acest Dumnezeu care, pentru a-l innobila pe Abel, in dispretuieste pe Cain?", isi incepe Saramago romanul, scris in doar patru luni, dupa cum el insusi marturiseste.

José Saramago a spus, la lansarea cartii in Portugalia, ca nu crede ca aceasta carte va fi ultima care se va atinge de Dumnezeu: "conturile cu Dumnezeu nu sunt definitiv reglate, ci cu oamenii care l-au inventat". "Dumnezeu, diavolul, binele, raul, toate acestea sunt in mintea noastra, nu in rai sau iad, alte inventii. Nu ne dam seama ca, inventandu-l pe Dumnezeu, ne-am facut sclavii lui?", ridica Saramago miza.

Nascut pe 16 noiembrie 1922 la Azinhaga (Ribatejo), José Saramago si-a facut debutul in 1947, cu un roman renegat ulterior chiar de catre el. De-abia dupa 20 de ani, Saramago a inceput sa publice poezie, cronici literare si politice, nuvele, piese de teatru, revenind la roman abia in 1977, cu "Manual de pictura si caligrafie".

Cartea care l-a consacrat este "Memorialul manastirii" (publicat in 1982, aparut la Polirom in 2007), care, alaturi de "Anul mortii lui Ricardo Reis" (1984, Polirom - 2003 si 2009) si "Istoria asediului Lisabonei" (1989, Polirom - 2004), formeaza seria narativa cu tematica istorica. In 1991, a publicat cel mai controversat roman al sau, "Evanghelia dupa Isus Cristos" (Polirom - 2003), care reconstruieste o viata apocrifa a lui Iisus. In 2005, i-a aparut volumul autobiografic "Farame de memorii" (Polirom - 2009), urmat de microromanul "Calatoria elefantului" , aflat in pregatire la editura Polirom.

In 1991, romanul "Evanghelia dupa Isus Cristos" (Polirom - 2003), o viziunea apocrifa asupra Mantuitorului, a fost condamnat de guvernul portughez, care l-a impiedicat pe Saramago sa participe la competitia pentru Premiul european pentru literatura. Saramago a parasit atunci Portugalia, instalandu-se in arhipelagul spaniol Cannare.



Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.