In nici un alt concern german legaturile dintre cercurile politice, economice si cele sindicale nu sunt mai stranse decat la Volkswagen. Cel mai bun exemplu este Peter Hartz, pe de o parte sindicalist IG Metall, pe de alta parte membru in conducerea VW si in al treilea (dar nu in ultimul) rand... consilier al cancelarului Gerhard Schroder.

Aceasta simbioza a constituit fundamentul pe care s-a putut desfasura in voie o imensa afacere de coruptie, in care sunt implicati o parte dintre liderii VW. Scandalul a fost declansat zilele acestea de catre cotidianul "Sueddeutsche Zeintung", care sustine ca membrii Consiliului Salariatilor (CS) din cadrul VW au fost mituiti timp de peste zece ani de catre conducerea concernului. Cum in Germania sindicatele se implica doar la nivel de ramura, revine tocmai acestor consilii ale salariatilor sa reprezinte la nivelul firmei interesele angajatilor.


Un prim vinovat a fost gasit de catre "Sueddeutsche" in persoana lui Helmut Schuster, fost sef al Skoda. Impreuna cu seful de personal din cadrul CS, Klaus Volkert, el a creat mai multe firme-fantoma (in India, Angola, Cehia, Luxemburg, Elvetia), care "capusau" VW. Cei doi au incasat comisioane grase de la reprezentantii guvernamentali ai unor tari din lumea a III-a, carora li se promisese infiintarea unei uzine VW in tara respectiva. In acelasi timp membrii CS erau plimbati in tot felul de calatorii luxoase, cu destinatii exotice.

Daca reprezentantii salariatilor erau ocazional prea "ocupati" pentru a parasi Germania, conducerea ar fi avut grija ca oamenii sa fie "distrati" cum se cuvine, aducandu-li-se din "import" prostituate de lux.

Pentru astfel de "momente de relaxare"s-au gasit chitante de mana, din care unele depasesc suma de 30.000 de euro. Iar pentru decontarea acestor chitante de mana a contrasemnat, conform presei germane, chiar Peter Hartz - "parintele" reformei muncii imbratisate de cancelar. Seful concernului VW, Bernd Pischetsrieder, a solicitat imediat un audit