Legatura dintre un curent artistic, suprarealismul, si unul ideologic, comunismul, este exploatata in noul muzeu dedicat lui Ren Magritte, pictor care si-a apropiat crezul artistic de comunism, sedus de ideea "celei mai bune dintre lumi", idee care, mai tarziu, l-a dezamagit prin pura ei utopie.
O parte a operei lui Magritte este marcata de ideea emanciparii sociale a omului, in lupta cu falsele conventii ale societatii si cu spiritul burghez, teze pe care pictorul le-a extras din bagajul ideologic al comunismului care, la acea vreme, a sedus mari spirite ale Europei, ca Merleau-Ponty si Sartre.

Magritte a imbratisat comunismul in tinerete, dar a fost rapid dezamagit si s-a intors catre arta, ca unic "mijloc al revolutiei" si al eliberarii omului. Expansiunea comunismului si a suprarealismului in Europa au coincis, descriind o "istorie a neintelegerii". "Asteptari majore au fost atribuite aceste ideologii politice, dar multi au fost dezamagiti ulterior", povesteste Michel Draguet, directorul muzeului, intr-un interviu acordat La Tercera.

Suprarealistii au crezut in forta comunismului de a imbunatati societatea si de a crea "omul nou". In epoca, Magritte a desenat postere pentru Partidul Comunist din Belgia, unele dintre ele expuse acum in muzeu, insa a abandonat partidul, deziluzionat de "dogmatismul si autocratismul care nu se finalizeaza intr-o revolutie".

Muzeul René Magritte, care se va deschide pe 2 iunie in Bruxelles, regrupeaza tablouri private cu cele deja cunoscute, picturile flamande cu cele valone, creand, de fapt, un album al unui artist extrem de complex. Tanarul muzeu Magritte detine cea mai mare colectie a operelor pictorului belgian, aproape 200 de panze in ulei, fotografii din epoca, obiecte de atelier, documente de arhiva si 40 de filme.

"Ideea a fost aceea de absorbi vizitatorul si de a-l face sa intre intr-un vis, ca intr-o sala de cinema", explica, pentru Le Figaro, directorul muzeului potrivit NewsIn..

René Magritte s-a nascut pe 21 noiembrie 1898 la Hainaut, Belgia. A urmat cursurile Academiei regale de arta din Bruxelles, lucrand mai intai ca artist comercial. Intalnirea cu poezia dadaista a fost decisiva, in 1952 apropiindu-se de .L.T. Mesens, Jean Arp, Francis Picabia si Tzara. "Le jockey perdu " (foto), pictata in 1962, este prima lucrare pentru care pictorul a permis sa fie etichetat ca "suprarealist".


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.