Un grup de peste 200 de reprezentanti ai diferitelor organizatii ecologice din Ucraina, Rusia, Belarus si Turkmenistan, i-au scris presedintelui Viktor Iuscenko, rugat sa puna cruce "proiectului secolului", cum ii placea sa-i spuna canalului navigabil spre Marea Neagra construit de ucraineni pe bratul Bistroe al Dunarii, autorul acestei "mari constructii", fostul ministru al constructiilor, Gheorghi Kirpa.

"Stimate Viktor Andreevici ! Acest proiect", scriu semnatarii apelului, "s-a evidentiat de la bun inceput printr-o indoielnica eficienta economica, constituind, in acelasi timp, un pericol imens pentru mediul inconjurator". In opinia autorilor, de pe urma acestei initiative Ucraina nu a avut nimic de castigat. In schimb, "s-a imbogatit un grup restrans de functionari ai statului - fie prin atragerea de mijloace de la buget fie prin intermediul unor terte persoane", preciza scrisoare. "Proiecte de acest gen, vin in contradictie flagranta cu principiile de guvernare a noii conduceri a tarii. Cu toate acestea, la canal lucrarile merg mai departe, nimeni nu le-a stopat". Amenajand canalul Dunare - Marea Neagra pe bratul Bastroe, noteaza mai departe semnatarii scrisorii, "a sacrificat o rezervatie naturala - una dintre cele mai valoarea de pe teritoriul Ucrainei.

De asemenea, lucrarile de constructie au distrus doua colonii de pasari si a modificat regimul hidrologic al Deltei, punand sub semnul amenintarii insasi existenta acestui adevarat colt de rai". In plus, amintea documentul, "cu acordul presedintelui de atunci al tarii, Leonid Kucima, sustinatorii proiectului au putut recurge la orice forme de lupta cu opozantii: s-a ajuns pana la acuze de spionaj in favoarea Romaniei". Nu v-am fi scris, se justifica "verzii", daca "am fi vazut ca se face ceva, ca se pune capat unui proiect pabugitor. Dar in jurul canalului pe Bastroe au reizbucnit vechile discutii: ca este, potrivit actualui ministru al transporturilor, Žo chestiune de onoare pentru UcrainaŽ, ca este o simpla chestiune din relatiile cu Bucurestiul, desi impotriva canalului s-au pronuntat atat SUA, cat si SUA, sau Germania".

In pofida faptului ca proiectul si-a demonstrat cu prisosinta ineficienta, "de-a lungul canalului au reinceput lucrarile de adancire. Si totul se face pe banii statului si intr-o perioada cand economia nationala nu traverseaza una dintre cele mai fericite perioada ale sale. Ne exprimam speranta ca, date fiind noile circumstante, canalul Dunare - Marea Neagra pe bratul Bastroe va fi inchis !", isi incheie mesajul reprezentantii organizatiilor ecologice din Ucraina, Rusia, Belarus.