In public, presedintele francez Nicolas Sarkozy, care va prezenta marti in Parlamentul European bilantul activitatii sale timp de sase luni, l-a ridicat in slavi pe Barroso. Insa in privat, criticile nu au fost putine la Paris, "Chiar daca CE este iubita, judecarea activitatii sale din ultimele luni nu poate fi decit severa, a fost mereu in urma", a spus o sursa din presedintia franceza a UE, potrivit NewsIn.

Executivului european i se reproseaza lipsa de reactie in fata crizei financiare, pariind mult timp pe virtutile autoreglementarii, apoi fata de criza economica.

Franta, dar si tari ca Germania si Suedia, au acuzat CE de dogmatism in aplicarea regulilor bugetare si mai ales asupra concurentei pentru banci, intr-un moment in care statele incercau din greu sa evite o epuizare a creditului. "Trebuie sa ne debarasam de aceste legiuni de birocrati care traiesc pe spezele statului", a spus ministrul suedez de finante, Anders Borg.

Sarkozy a declarat, la finalul summitului european de zilele trecute, ca s-a plans de mai multe ori lui Barroso, cu riscul de a da imaginea unui Executiv european sub influenta statelor, in conditiile in care Comisia trebuie sa reprezinte interesul general european.

Pentru majoritatea analistilor, Barroso plateste pretul unui comportament prea slab fata de guverne adoptat de la inceputul mandatului sau. "Cand incerci, asa cum face el, sa fii reales in functie intr-un an, nu trebuie sa-i deranjezi prea mult pe cei care te numesc", a subliniat Antonio Missiroli, de la centrul de reflectie European Policy Center. "Comisia nu a avut leadership. Barroso s-a comportat ca unul care este in urma, nu a anticipat si si-a expus comisarii la un val de critici", a explicat Jean-Dominique Giuliani, de la Fundatia Schuman.


In apararea Bruxelles-ului, exista argumentul ca in general este dificil pentru Executiv sa existe cand o mare tara preia conducerea UE, mai ales in fata unui presedinte francez care, de la criza ruso-georgiana la planul pentru clima, a monopolizat atentia mediatica organizand numeroase reuniuni si deplasari.

Citeste si:

Insa este posibil ca slabiciunea Bruxelles-ului sa nu fie ceva trecator. Cei 27, renuntand la reducerea numarului comisarilor europeni pentru a permite un nou referendum in Irlanda, au aprobat un proiect care ar urma sa contribuie la consolidarea Executivului european.

"Este o alterare a echilibrului institutional al Europei", s-a plans un responsabil al Comisiei.
Pentru multi, sustinerea afisata de Franta pentru realegerea lui Barroso in functie, intr-un an, este pe placul lui Sarkozy si al marilor state, pentru ca ele nu se simt deranjate de acesta.

Parisul militeaza acum deschis pentru o Comisie cantonata in rolul ingrat de gardian al taratelor, "la limita dintre tehnica si politica", rolul de impulsionare politica urmand sa revina statelor.

Intr-o astfel de situatie, Parisul cere un presedinte puternic la conducerea UE, daca acest post permanent, prevazut de Tratatul de la Lisabona, va vedea lumina zilei. Iar varianta Tony Blair, lansata anul trecut de Sarkozy, reapare.

"Jean-Claude Juncker nu mai este considerat la inaltime, penmtru ca a fost absent in timpul crizei economice. Blair corespunde profilului", a subliniat o sursa din presedintia franceza.