Cel putin opt tari - Germania, Belgia, Spania, Franta, Grecia, Olanda, Marea Britanie si Suedia, poate si Portugalia - vor participa la misiune, sub comanda unui ofiter britanic, viceamiralul Phillip Jones. O alta premiera in analele Europei apararii.

Cartierul general va fi instalat in Marea Britanie, la o baza navala ce serveste fortelor britanice si NATO si va avea 80 de ofiteri. Circa 20 de militari vor asigura logistica la Djibouti si circa o mie de marinari vor fi trimisi in apele Somaliei si in Golful Aden.

Actionand sub mandat ONU, flota UE va escorta navele din Programul Alimentar Mondial, care livreaza ajutor umanitar Somaliei, si vor patrula pentru a-i intimida pe pirati.

Atacurile s-au intensificat anul acesta in zona. Circa 30 de nave comerciale au fost deturnate, numar dublu fata de anul trecut. Dupa capturarea spectaculoasa in noiembrie a superpetrolierului saudit Sirius Star, unii armatori prefera sa faca un ocol.

Citeste si:

Nava greaca ca prelua prima comanda va pleca din Pireu miercuri si va ajunge in zona la 16 decembrie. Dupa patru luni va fi inlocuita de o nava spaniola, apoi de una olandeza.

Dupa ce au aprobat operatiunea la 10 noiembrie, ministrii europeni de externe vor adopta luni regulile de angajament - conditiile in care europenii vor putea recurge la forta. Seful diplomatiei UE, Javier Solana, a promis ca ele vor fi "robuste".

Principala problema pentru fregatele europene va fi sa asigure ordinea pe o suprafata de un milion de kilometri patrati. Asociatia armatorilor europeni a cerut Uniunii sa protejeze cele mai vulnerabile vase - cele ale caror punte este joasa si deci sunt mai usor de abordat sau cele ente.

Misiunea se va confrunta si cu probleme juridice. In cazul unui atac al piratilor impotriva unei nave sub pavilion liberian, cu echipaj multinational, interventia unei nave militare apartinand unei a treia puteri poate duce la probleme juridice, iar secretarul general al ONU a cerut miercuri Consiliului de Securitate sa clarifice problema. In ceea ce priveste legislatiile nationale, doar patru tari din UE s-au declarat in masura sa aresteze si sa judece pirati si nu sunt dispuse sa faca acest lucru decat de la caz la caz.