In fata inmultirii atacurilor piratilor in regiune, UE crease la jumatatea lunii septembrie o "celula de coordonare" impotriva pirateriei, care consta in prezent in doua fregate franceze si un avion de patrulare spaniol.
Numele comandantului fortei navale - viceamiralul britanic Philip Jones, si cartierul sau general - Northwood, pe coasta britanica, sunt deja oficiale. Componenta fortei navale nu este, in schimb cunoscuta, desi Germania, Franta, Marea Britanie si Spania si-au anuntat participarea. Grecia, Olanda si, poate, Portugalia, Suedia si o tara terta, Norvegia, ar putea fi celelalte participante, potrivit diplomatilor europeni.
Eunavfor va fi formata din cel putin sapte vase, dintre care trei fregate si o nava de alimentare, si va beneficia de sprijinul mai multe avioane de patrula maritima.
"Ramane de numit comandantul tactic si de adoptat conceptul operatiunii, dar, chiar daca va fi greu, toate acestea vor fi facute la timp pentru ca forta sa fie desfasurata pana in 2 decembrie, data la care actuala rezolutie ONU (1816 - n.red.) privind pirateria, expira", a declarat un diplomat francez.
ONU ceruse vase de razboi pentru escortarea vaselor cargo ale Programului Alimentar Mondial (PAM), pentru ca acesta sa isi poata livra ajutorul umanitar unui numar de peste doua milioane de somalezi.
Vasele Eunavfor Atalanta vor inlocui trei vase de razboi ale NATO - distrugatorul italian Durand de la Penne si fregatele elena Themistokles si britanica Cumberland - care patrulau de la sfarsitul lunii octombrie in zona.
Diplomatul francez a precizat, pe de alta parte, ca UE a reusit sa gaseasca un "cadru general" pentru a transa dificilele probleme juridice puse de situatia eventualelor persoane arestate de vasele operatiunii Atalanta. Acest lucru este o premiera pentru europeni, ale caror legi nationale in aceasta privinta sunt foarte diferite.
"Unele tari au capacitatea juridica de a aresta pirati, altele nu", a remarcat diplomatul, dar dificultatea a fost depasita. "Putem face ce vrem", cu anumite conditii, a apus el. Va fi posibila "transferarea suspetilor spre o alta tara UE, spre Somalia sau spre o tara vecina". "De fiecare data se va gasi solutia potrivita in functie de statul care i-a arestat pe pirati. Dar statul de destinatie va trebui sa garanteze ca nu aplica pedeapsa cu moartea, tortura sau tratamente crude sau degradante", a spus el.
Circa 16.000 de vase comerciale tranziteaza in fiecare an stramtoarea Bab el Mandeb, intre Golful Aden si Marea Rosie, pe unde trece aproape 30% din petrolul mondial. Peste 70 de atacuri ale piratilor au fost inregistrate deja anul acesta in zona, potrivit Biroului Maritim International.
Despre autor:
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Femeia care rescrie felul în care copiii învață să vorbească
Sursa: start-up.ro
-
Răzvan Ghenu, Arggo: Ne confruntăm cu din ce în ce mai multe atacuri cibernetice
Sursa: retail.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în funcție de zodie în săptămâna 29 aprilie - 5 mai
Sursa: garbo.ro
-
UniCredit va oferi carduri adaptate pentru nevăzători
Sursa: futurebanking.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 26 aprilie 2024?
Sursa: kudika.ro
-
Nicușor Dan știe care va fi principalul lui rival la alegerile pentru...
Sursa: wall-street.ro