Numarul de plangeri din partea publicului la adresa organismului britanic de reglementare a presei Ofcom a depasit joi 30.000, dupa difuzarea la 18 octombrie a unui program umoristic intr-o emisiune matinala la BBC Radio 2. In timpul acesteia, animatorii Jonathan Ross si Russell Brand l-au sunat pe actorul Andrew Sachs, in varsta de 78 de ani, cunoscut pentru rolul sau dintr-un serial de televiziune, si i-au lasat in casuta vocala mesaje obscene.

Totusi, nu afirmatia lui Russell Brand care a spus ca a intretinut relatii sexuale cu nepoata actorului a declansat furtuna mediatica, ce a intrecut pana si criza financiara, ci reactia lui Sachs din cotidianul conservator Daily Mail.

Premierul Gordon Brown si-a intrerupt negocierile privind criza financiara care s-au desfasurat marti, la Paris, pentru a reactiona, calificand drept "inacceptabila" gafa BBC.

Liderul opozitiei conservatoare David Cameron a cerut deschiderea unei anchete an legatura cu decizia unui responsabil BBC, al carui nume nu a fost mentionat, de a permite difuzarea aceasta emisiune, care fusese inregistrata.

In plus, confruntat cu amploarea polemicii, directorul general al BBC, Mark Thompson, si-a intrerupt vacanta pentru a prezenta joi rezultatele unei anchete preliminarii in fata trustului BBC, care reprezinta interesele publicului si finanteaza grupul aproape in intregime prin impozite.

Joi seara, Thompson a anuntat suspendarea timp de trei luni a lui Jonathan Ross din cauza comportamentului acestuia "absolut inacceptabil" si care nu poate ramane "nepedepsit". Celalalt animator, Russel Brand, a demisionat miercuri. In plus, directoare BBC Radio 2, Lesley Douglas, si-a asumat responsabilitatea pentru greseala mediatica si a demisionat.

Citeste si:

Totusi, nu este sigur daca aceste sanctiuni sunt suficiente pentru a atenua criticile la adresa BBC, acuzat ca grila sa de programe este prea mult influentata de audienta, in special de tineri, in detrimentul celor mai in varsta.

Concluziile oficiale privind impartirea impozitelor, care finanteaza aproape in intregime BBC (grupul nu transmite in Marea Britanie niciun spot publicitar), urmeaza sa fie facute publice peste doua luni, in contextul in care postul concurent Channel Four reclama partea sa din taxe. BBC nu a obtinut din partea statului finantarea pe care conta, cresterea impozitelor fiind posibil sa ramana inferioara inflatiei pana in 2012. Astfel, BBC a fost nevoit sa inceapa o restructurare masiva, fiind prevazuta desfiintarea a peste 6.000 de locuri de munca.

Jonathan Ross a incheiat in 2006 un contract pentru trei ani, cu un salariu anual de sase milioane de lire sterline (7,5 milioane de euro), ceea ce a alimentat nemultumirile.

Gafa intervine dupa o serie de greseli care au daunat imaginii grupului BBC, cel mai mare organism de radio si televiziune din lume. Opinia publica nu a iarta cea mai mica greseala din partea "Matusii", una dintre poreclele BBC, considerat un bun comun care trebuie sa fie un exemplu.

In septembrie 2007, BBC a fost condamnat ca a trucat un vot telefonic in emisiunea pentru copii Blue Peter, iar in iulie 2007 a fost nevoit sa prezinte scuze reginei pentru un documentar montat de la sfarsit la inceput, care dadea impresia ca Elisabeth a II-a a plecat nervoasa de la o sedinta foto cu Annie Leibovitz.