Noua propunere le va garanta consumatorilor, de cate ori acestia isi fac cumparaturile in UE, o informare clara cu privire la preturi si la taxele suplimentare inainte de semnarea contractului. Aceasta va consolida protectia consumatorilor impotriva livrarii cu intarziere si a neefectuarii livrarii si va acorda consumatorilor drepturi solide la scara comunitara, in ceea ce priveste perioadele de gandire, returnarile, rambursarile, reparatiile si garantiile, precum si clauzele contractuale abuzive.

Directiva propusa privind drepturile consumatorilor simplifica patru directive existente in acest domeniu, pe care le regrupeaza intr-un ansamblu unic de norme. Ea vizeaza comertul electronic in cadrul unor importante revizuiri si ameliorari ale drepturilor existente ale consumatorilor din UE in materie de comert on-line si de comert cu amanuntul. Obiectivul este cresterea increderii consumatorilor si, in acelasi timp, simplificarea formalitatilor administrative care ingradesc intreprinderile in interiorul granitelor nationale, privand astfel consumatorii de o alegere mai vasta si de oferte competitive. Stabilirea unui ansamblu de clauze contractuale standard pentru consumatori va permite o reducere semnificativa, de pana la 97%, a costurilor de conformare pentru comerciantii care desfasoara activitati la scara UE.

Citeste si:

„Deoarece bugetele familiale sunt in prezent supuse unei mari presiuni si puterea de cumparare este una dintre principalele preocupari ale cetatenilor, nu a fost niciodata mai important pentru consumatori sa fie in masura sa compare preturile si sa caute oferta cea mai avantajoasa. Aceste noi norme vizeaza consolidarea protectiei si acoperirea lacunelor legislatiei in domenii cheie care submineaza increderea consumatorilor”, a explicat comisarul european pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva.

Totodata, directiva consolideaza protectia existenta a consumatorilor in domenii esentiale unde au fost depuse numeroase plangeri in ultimii ani, cum ar fi vanzarea sub presiune. Ea adapteaza legislatia la noile tehnologii si metode de vanzare, de exemplu, comertul mobil („m-commerce”) si licitatiile on-line pe site-uri de tipul ebay. Propunerea contine o cerinta explicita privind afisarea de informatii clare cu privire la drepturile consumatorilor la punctul de vanzare.