Criza a inceput cu doua saptamani in urma in Atlanta, cel mai mare oras din regiune, cand rafinariile din Golful Mexic au fost inchise din cauza trecerii uraganelor Gustav si Ike, la inceputul lunii septembrie.
Efectele acestei crize asupra soferilor sunt dramatice, intrucat majoritatea benzinariilor din Atlanta nu mai au combustibil.

Astfel, conducatorii auto strabat orasul in cautarea benzinei, in timp ce acul arata ca rezervorul este aproape gol, dar cand gasesc combustibil, acesta are un pret mai mare de patru dolari pe galon. Totusi, traficul nu mai este aglomerat pe strazile si autostrazile orasului, pentru ca locuitorii isi reduc deplasarile.

Un sistem al cozilor a fost organizat la benzinarii in zilele in care companiile petroliere livreaza combustibil. Soferii au declarat ca merg la benzinarii inainte de rasaritul soarelui si totusi gasesc multe masini in fata lor. "Este foarte greu", spune Rhonda Forrest, in varsta de 45 de ani, adaugand ca a plecat de la serviciu luni pentru a-si umple rezervorul masinii, atunci cand a aflat ca o benzinarie din districtul Buckhead era deschisa.

Criza a avut si un impact psihologic, avand in vedere ca, asemenea multor orase americane, locuitorii Atlantei sunt dependenti de masini. In timp ce unii soferi au declarat ca lipsa combustibilului este un simplu inconvenient, altii au recunoscut ca, desi criza este considerata drept o problema de alimentare, nu pot sa nu o puna pe seama problemelor actuale din economia americana.

Intre timp, politicienii americani au respins luni planul de salvare a industriei financiare, in valoare de 700 de miliarde de dolari, ceea ce a provocat o scadere brusca a pietei bursiere. Criza financiara actuala este cea mai recenta lovitura la adresa economiei americane, care s-a confruntat cu o criza a creditelor si o serie de falimente bancare in ultimele saptamani, cat si cu criza din domeniul imobiliar. "Cand mai multe lucruri rele se intampla in acelasi timp, natura umana spune ca lucrurile chiar merg din rau in mai rau", a declarat Joe Dudar, in varsta de 44 de ani, in timp ce umple rezervorul masinii sale.

"Partea rationala imi spune ca (aceasta lipsa de combustibil - n.red.) nu este legata de falimentele bancare. Dar, in acelasi timp, doua probleme simultane pot face ziua foarte urata",
a mai spus Dudar. Unii dintre locuitorii din Atlanta au declarat ca impactul crizei este amplificat de faptul ca aceasta afecteaza intregul oras in acelasi timp, in timp ce alte probleme economice, cum ar fi criza din domeniul imobiliar afecteaza fie indivizi, fie anumite comunitati.

Citeste si:

"Este putin inspaimantator si ingrijorator. Vezi cat de fragile sunt lumea in care traim si economia si cat de dependenti suntem noi (de petrol - n.red.)", a afirmat Stuart Canzeri, specialist in finante, in varsta de 39 de ani.

O piata libera poate rezolva o astfel de criza prin mai multe metode, cum ar fi o crestere a preturilor pentru a scadea cererea si a creste aprovizionarea, potrivit lui Hashem Dezhbakhsh, profesor de economie la Universitatea Emory.

Pretul mediu al unui galon de petrol a cescut in sud-estul Statelor Unite de la 3,75 dolari, acum doua saptamani, la 4,14 dolari, in prezent, potrivit unui sondaj realizat duminica in benzinarii de analistul important din acest domeniu, Trilby Lundberg. Ea a declarat ca preturile vor scadea din nou, atunci cand aprovizionarile vor creste, dar ca aceasta criza va mai dura o saptamana. Intr-o incercare de a gasi o solutie la lipsa de combustibil, guvernatorul statului Georgia, Sonny Perdue, i-a cerut presedintelui George W. Bush sa ia in considerare posibilitatea livrarii de titei din rezervele strategice de petrol, catre rafinariile din Golf.

Saptamana trecuta, Agentia americana pentru Protectia Mediului a hotarat sa reduca restrictiile cu privire la continutul de sulf din petrol, o masura care sa creasca aprovizionarea. In plus, criza este agravata de faptul ca soferii cumpara cantitati mai mari de benzina decat de obicei. De exemplu, un sofer nu numai ca si-a umplut rezervorul cu benzina, dar si o conserva si o sticla de lapte, sa fie sigur ca nu va ramane fara combustibil.

"Nu putem controla" comportamentul consumatorilor, a declarat Chick Allen, managerul unei benzinarii Shell din Atlanta. "Le putem spune sa nu umple pana la refuz rezervoarele si sa aiba o limita, insa oamenii vor face ce vor oricum", a adaugat el. "Oamenii se panicheaza. Este o mentalitate de turma", a mai spus Allen.