"O verificare recomandata de producator in urma cu 20 de ani ar fi putut evita accidentul avionului Spanair care s-a prabusit in 20 august la decolare pe aeroportul Madrid-Barajas, provocand moartea a 154 de persoane", scrie El Pais, care citeaza prima versiune a unui raport preliminar al comisiei de ancheta.

Potrivit acestui raport, flapsurile, adica eleroanele desfasurate in spatele aripilor in momentul decolarii pentru a spori portanta avionului, nu erau actionate in mod adecvat. O alarma sonora care ar fi trebuit sa avertizeze pilotii de acest lucru nu a functionat, potrivit El Pais si El Mundo, care citeaza acelasi raport al Comisiei de ancheta a accidentelor si incidentelor din aviatia civila spaniola.

Acest defect ar putea avea legatura cu incidentul care l-a determinat pe pilot sa revina la sol pentru o reparatie, chiar inainte de decolarea fatidica. A fost vorba despre o supraincalzire la nivelul unei sonde de temperatura, potrivit El Pais. Raportul nu avanseaza nicio alta explicatie pentru aceasta defectiune, dar arata ca sonda defectuoasa si alarma pentru flapsuri sunt comandate de aceeasi legatura electrica.

Pilotii ar fi trebuit sa isi dea seama ca sistemul de alerta nu functioneaza, daca ar fi facut manevra recomandata de Boeing inainte de toate decolarile pentru aparatele MD-82, in urma accidentului unui avion de acest tip din 1987 de la Detroit, afirma cele doua cotidiene.

Citeste si:

Insa Spanair nu cere pilotilor sai sa verifice alarma decat inainte de primul zbor al zilei si la schimbarea echipajului de zbor, explica acestea, citand raportul. Avionul implicat in accident facuse primul zbor de la Barcelona in cursul diminetii de 20 august cu acelasi echipaj.

Totusi, absenta flapsurilor nu a impiedicat avionul sa decoleze, din moment ce acesta se ridicase cu 12 metri deasupra solului, inainte de a vira usor spre stanga si apoi mai brusc pe aripa dreapta, inainte de a se prabusi. Potrivit raportului, doua alarme s-au declansat cu 15, respectiv 19 secunde la inceputul decolarii, cand rotile din fata parasisera pista, pentru a anunta o pierdere de viteza.

Raportul mai arata ca cele doua reactoare "nu prezinta niciun indiciu de absorbtie de piese interne sau de incendiu in zbor", desi mai multi martori afirmasera ca au vazut flacari iesind dintr-unul dintre motoare inainte de prabusire.

Specialistii subliniaza ca in general nu exista o cauza unica pentru acest tip de accident, cel mai adesea fiind vorba despre o inlantuire de defectiuni.