Judith Escalona viziteaza Cimitirul General din sudul Caracasului cel putin o data pe luna. La mormantul lui Ismaelito, ea ii toarna decedatului o bautura si ii aprinde tigara dupa tigara. Ismaelito, insa, nu are rude.

El este regele "santos malandros" - regele Sfintilor Raufacatori. Scopul omagiului adus de Escalona si al rugaciuni­lor ei catre Ismaelito este protectia. Aproape 50 de oameni mor din cauza infractionalitatii violente in fiecare saptamana in Caracas. Magazinul lui Escalona a fost jefuit de mai multe ori, dar ea este recunoscatoare ca nimeni n-a fost omorat si spera ca Ismaelito o va ajuta sa fie in siguranta, scrie revista americana Time.

Presedintele de stanga al Venezuelei, Hugo Chavez, a redus saracia din tara sa bogata in petrol, insa revolutia sa nu a reusit inca sa ofere siguranta pe care alte natiuni o considera de la sine inteleasa. Multi venezueleni au reactionat in fata acestei situatii lasandu-si soarta pe mana unor "sfinti" morti care au trait vieti de infractori. Ismaelito si alti "santos malandros", precum Petroleo Crudo (Petrol Brut), El Raton (Soarecele), La Malandra Isabelita, Machera si numerosi altii au fost infractori minori in anii 1960 si 1970. Despre cei mai multi dintre ei, daca nu chiar despre toti, se spune ca au avut morti violente, fiind prinsi si ucisi de politie. Insa, asemeni fantomelor care incearca sa scape din Purgatoriu, legenda spune ca ei au primit un soi de iertare prin omagiile si faptele bune atribuite lor de catre cei care cred in ei. "Cand merg pe strazile cartierului meu si nu vad nici un politist, ma rog la Ismaelito sau lui Petroleo Crudo", spune Escalona. "Au fost malandros, asa ca poate le pot vorbi celor din ziua de azi si le pot spune sa nu imi faca rau". Ea adauga: "Cred si in Fecioara Maria si in ceilalti sfinti, dar acestia inteleg mai bine ce se intampla pe strazile noastre".

Santos malandros sunt populari in randul unora dintre credinciosi, insa ei nu sunt, bineinteles, re­cunoscuti de Biserica Romano Catolica. Dupa cum este carac­teristic catolicismului sincretic din America Latina si din Caraibe, in Venezuela credinta inglobeaza fatis simboluri si viziuni necrestine. Cea mai cunoscuta este Maria Lionza, proclamata drept zeita a fertilitatii in credinta locala, cunoscuta drept Espiritismo. Statuia ei se afla in mijlocul uneia dintre cele mai importante sosele din Caracas.
Ceea ce face cultul santos malandros sa iasa in evidenta este ambiguitatea sa morala. Santiago Rondon, "consultant spiritual" din La Pastora, unul dintre cele mai vechi cartiere ale capitalei, descrie aceasta traditie ca penduland intre bine si rau. "Lucrurile pot evolua in ambele directii. Astazi pot ajuta o mama sa-si salveze copiii de la consumul de droguri, maine pot ajuta pe altcineva sa cumpere cocaina. Este vorba despre dualitatea vietii, insa asa stau lucrurile", spune el. Exista in permanenta pericolul - re­cunoscut de credinciosi - ca spiritul malandro sa se intoarca impotriva unui om care-i cere ajutorul.
Santos malandros reprezinta cel mai recent element incorporat in cultul vast al Mariei Lionza. Prin celelalte elemente se numara Corte Medica, care consta intr-un grup de medici despre care se considera ca au facut miracole vindecand oamenii. Cel mai cunoscut dintre acestia, Jose Gregorio Hernandez, este in prezent pe cale sa fie canonizat de catre Biserica Catolica. Insa includerea santos malandros "sfintilor raufacatori" a starnit controverse in randul credinciosilor in espiritismo (cunoscuti si ca santeros). Acest fapt este explicabil deoarece ei sunt considerati spirite cu "lumina slaba", care, pentru a fi iertati dupa moarte, trebuie sa repare relele facute in timpul vietii.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.