Astronomii au descoperit cea mai indepartata galaxie din Univers, care este atat de veche incat lumina ei a calatorit prin spatiu timp de 13,3 miliarde de ani inainte de a ajunge pe Terra.

Denumita MACS0647-JD, cea mai "batrana" dintre galaxiile cunoscute a putut fi observata asa cum era ea cu doar 420 de milioane de ani dupa Big Bang, intr-o perioada in care Universul avea doar 3% din varsta lui actuala (13,7 miliarde de ani).

Potrivit MEDIAFAX, a fost nevoie de puterea combinata a telescoapelor spatiale Hubble si Spitzer pentru a detecta aceasta galaxie. Astronomii ar fi vazut doar lumina unui "foc" daca nu ar fi recurs in plus la cel mai puternic "zoom" care exista in prezent: fenomenul se intituleaza "lentila gravitationala" si a fost descris de Albert Einstein.

Einstein a prezis in urma cu aproape un secol, in teoria relativitatii generalizate, ca obiectele foarte masive, precum ciorchinii galactici, au un camp gravitational atat de puternic, incat reusesc sa devieze razele luminoase care trec prin apropiere. Uneori, aceasta deformare actioneaza ca o lupa uriasa, amplificand imaginea perceputa de un observator situat de cealalta parte a sa.

Un telescop cosmic de acest tip a permis savantilor implicati in proiectul CLASH (Cluster Lensing and Supernova survey with Hubble) sa repereze aceasta galaxie "venerabila" aflata la mare departare in spatiu, se afirma intr-un comunicat postat pe site-ul telescopului Hubble.
Dupa o calatorie de 8 miliarde de ani, lumina emisa de MACS0647-JD a trecut pe langa un ciorchine galactic masiv, care a amplificat-o considerabil, facand-o sa para mult mai stralucitoare decat era in realitate, pentru astronomii aflati de cealalta parte a obiectivului.

"Acest ciorchine realizeaza ceea ce niciun telescop fabricat de om nu ar fi putut sa faca. Fara aceasta amplificare, observarea acestei galaxii ar fi fost o incercare herculeana", a declarat Marc Postman, coordonatorul proiectului CLASH.

MACS0647-JD pare atat de mica, incat, in acel moment, ea se afla abia in primele stadii de formare a unei galaxii. Dupa primele observari, marimea ei nu depaseste 600 de ani-lumina. Prin comparatie, galaxia noastra, Calea Lactee, are 150.000 de ani-lumina.

Descoperire colosală! Astronomii au observat posibile semne de...
Descoperire colosală!...

"Acel obiect ar putea fi una dintre numeroasele «caramizi» care compun o galaxie", spune Dan Coe, cercetator la Space Telescope Science Institute, principalul autor al unui studiu, ce are la baza aceasta descoperire si care va aparea in numarul de luna viitoare al publicatiei Astrophysics Journal.

"Pe parcursul urmatorilor 13 miliarde de ani" care o separa de noi, "galaxia ar fi putut cunoaste zeci, sute sau mii de fuzionari cu alte galaxii sau fragmente de galaxii", a adaugat Dan Coe.