Timp de peste 20 de ani, medicii din lumea intreaga au folosit celulele provenind din sangele din placenta si din cordonul ombilical, prelevate dupa nasterea bebelusilor, pentru a trata o serie intreaga de boli.

Oamenii de stiinta de la Institutul Salk pentru Studii Biologice din California au descoperit o noua metoda de folosire a unei proteine unice, cunoscuta si sub numele de "factor de transcriere", pentru a transforma celulele sangvine provenind din cordonul ombilical (CB) in celule neuronale. Aceasta descoperire ar putea oferi in anii urmatori un tratament eficient contra unui numar mare de boli neuronale, inclusiv pentru accidentele vasculare cerebrale, traumele la nivelul creierului si cele de la nivelul maduvei spinale.

Cercetatorii din California au demonstrat ca aceste celule CB, prelevate din mezoderm - invelisul mijlociu al celulelor embrionare -, pot fi transformate in celule ectodermale, ce alcatuiesc invelisul exterior din care se dezvolta creierul, maduva spinarii si celulele sistemului nervos. "Acest studiu arata pentru prima data conversia directa a unei populatii pure de celule sangvine umane provenind dintr-un cordon ombilical in celule neuronale, prin activarea fortata a unui singur factor de transcriere", a declarat Juan Carlos Izpisua Belmonte, profesor la Gene Expression Laboratory din cadrul Institutului Salk, coordonatorul studiului, scrie MEDIAFAX.

Neuronii astfel creati au fost integrati fara probleme in reteaua neuronala a unor soareci si au fost capabili sa transmita impulsuri electrice, la fel ca neuronii maturi.

Potrivit autorilor studiului, descoperirea ar putea fi folosita in viitorul apropiat in tratamentul unor boli grave, precum autismul, schizofrenia, maladia Parkinson si maladia Alzheimer.

Celulele sangvine provenind din cordonul ombilical ofera o serie de avantaje in comparatie cu celelalte tipuri de celule susa.
In primul rand, ele nu sunt celule susa embrionare si din acest motiv utilizarea lor nu genereaza controverse de natura etica. In al doilea rand, ele sunt mai flexibile decat celulele susa adulte provenind din maduva spinarii si pot fi astfel mult mai usor transformate in tesuturi specifice. Colectarea de celule CB este sigura, nedureroasa si nu genereaza riscuri pentru donator. In plus, aceste celule pot fi stocate in banci de sange pentru a fi putea fi folosite ulterior.

Tratamentul revoluționar pentru cancer, în premieră la Spitalul...