Imagineaza-ti o lume in care artistii ar umbla pe strazi ca zombii si ar desena tot ce le-ar iesi in cale. Fara restrictii de culoare, forme sau timp. O lume a graffiti-urilor. O lume legala, nonconformista, psihedelica.
Recent a fost lansat 'Bomb it' un film documentar despre graffiti si artistii din spatele desenelor, acei tineri talentati pe care de obicei lumea ii vede cu ochi rai, ca pe niste huligani, vandali, pericole publice.

Bomb it este un film documentar facut de Jon Reiss si prezinta 11 profile de artisti din diverse orase ale lumii, Philadelphia, New York, Paris, Amsterdam, Londra, Barcelona, Tokyo, Berlin, Cape Town si Sao Paulo. Practic filmul este o incursiune in aceasta arta urbana grafitti si cateva povesti interesante ale artistilor.

Bomb It - The Movie





Adriana Laliu Graffer colaborator la Avoid vorbeste despre Graffiti - File de poveste in culori, nascut undeva din dorinta de evadare a pustilor dintre zidurile gri ale cartierelor. Dorinta de a exprima sentimente, trairi, dorinta de a fi liber, dorinta de a nu fi uitat…S-a nascut dorinta de a lasa semne si a fost creat scrisul. Pentru ca devenea de neimplinit, a evadat la metrou. A descoperit culorile si alte dorinte care se aveau acelasi tel: sa fie implinite. Si pentru ca au crezut foarte mult in dorinta lor, aceasta a prins contur, GRAFFITI!


Insa nu va imaginati ca pustii revoltati au inventat aceasta arta. Graffiti a existat inca din antichitate, in perioada Greciei antice si a Imperiului roman. Insa contemparanii nostri, activistii politici l-au folosit pentru a face declaratii si de gastile de cartier pentru a-si marca teritoriul. Actuala identitate a graffitiului a inceput sa se formeze in anii 1960. Istoria artei underground, cunoscuta sub diferite titulaturi, cea mai comuna fiind graffiti, incepe in Philadelphia, Pensylvania la mijlocul anilor 1960 si isi are radacinile in bombing. Primii care au folosit astfel de exprimari ale artei au fost CORNBREAD si COOL EARL. Ei si-au scris numele in tot orasul starnind atentia comunitatii, dar si a presei locale.

Dupa un timp, numarul celor care faceau graffiti a crescut foarte mult si atunci aveau nevoie de ceva care sa-i diferentieze. Prima metoda a fost sa-si faca tag-urile unice, noi scripturi si stiluri caligrafice. Grafferii si-au imbogatit tag-urile cu inflorituri, stelute si alte designuri. Probabil, cel mai cunoscut tag a fost STAY HIGH 149. Creatorul a folosit un joint de marijuana pentru linia din mijloc a literei 'H' si o figurina specifica unui serial de televiziune, The Saint.

Primul creator al unui masterpiece a fost SUPER KOOL 223 din Bronx. Grafferii decorau interiorul literelor cu buline foarte mari sau table de sah. Designul literelor putea fi limitat doar de imaginatia creatorului.

Curand, masterpieces-urile au inceput sa fie executate pe intreaga inaltime a metroului, prima incercare de acest gen fiind atribuita lui SUPER KOOL 223. Cei mai reprezentativi grafferi pentru aceasta perioada sunt HUNDO 1, JAPAN 1, MOSES 147, SNAKE 131 STAR 3, PHASE 2, PRO-SOUL ETC.

Atmosfera competitiva de atunci a determinat evolutia stilului si concretizarea graffiti-ului actual, departandu-se tot mai mult de la forma clasica a tag-ului. Stilul Broadway a fost introdus de TOP CAT 126, originar din Philadelphia. Au aparut litere executate drept, inclinat si foarte mari. PHASE 2 a dezvoltat literele Softie sau literele cu balonase. Literele balonase, 'bubble letters', si Broadway style sunt formele primare ale literelor actuale si baza pentru multe stiluri. Curand, sagetile, carliontii, curbele si contopirile au fost utilizate pentru a infrumuseta literele. Acestea au constituit baza formarii stilurilor Mechanical sau Wild.


Grafferi ca PHASE, RIFE 170 si PEL ar trebui mentionati pentru contributia remarcabila pe care au avut-o in dezvoltarea mai multor stiluri in aceasta arta urbana. RIFE a fost un fel de catalizator, a preluat idei de la alti writeri, le-a imbunatatit si le-a impins spre un alt nivel. Nivelul tridimensional al literelor a fost adus in scena de FLINT 707 si PISTOL. Prima asociatie a grafferilor s-a format cu ajutorul sociologului Hugo Martinez. United Graffiti Artists i-a selectat pe cei mai buni si le-a reunit lucrarile intr-o galerie de arta. PHASE 2, MICO, COCO 144, PISTOL, FLINT 707, BAMA, SNAKE si SHITCH au fost reprezentati de Martinez. Articolul intitulat 'The Graffiti Hit Parade' aparut in 1973 intr-un cotidian din New York a constituit inca o recunoastere publica a potentialului artistic al creatorilor de la metrou.

Documentarul vine intr-o perioada in care oamenii inca nu inteleg fenomenul graffiti si este predispus la diferite presiuni sociale din partea formelor de arta recunoscute prin popularitate, deoarece apare pe ziduri, cladiri, trenuri,vagoane sau orice alte suprafete accesibile, care nu sunt proprietatea celui care face graffiti.

In efortul de a reduce vandalismul, unele orase au desemnat ziduri sau zone exclusiv pentru folosul artistilor de graffiti. Unii au sugerat ca aceasta descurajeaza vandalismul de rand, insa incurajeaza artistii sa isi faca treaba nestingheriti si sa produca arta deosebita, fara sa se teama sa fie prinsi sau arestati pentru vandalism sau incalcarea proprietatii private.Altii au incercat sa puna muzica clasica la metrou crezand ca tinerii nu se simt inspirati de acele ritmuri. [BOMB IT]


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.