Ajutor! Salvati-ne de Guerrilla Marketing! Oamenii sunt din ce in ce mai expusi la reclame si spoturi publicitare. Outdoor-ul din marile metropole face deja parte din ambientul urban, din cultura citadina, la fel ca masinile, grafitti-urile de pe blocuri ori dansurile de strada din favelele din Rio de Janeiro.
Asta cand avem de-a face cu tactici inovatoare si neconventionale de obtinere a unor profituri fabuloase cu investitii foarte mici in publicitate, adica Guerilla Marketing. De la Jay Conrad Levinson citire. Reclamele de Guerrilla continua sa “triseze” legal, depasind toate exemplele traditionale, bazandu-se mai ales pe afectivitate, pe accesul la “cutia neagra” a fiecarei persoane, facandu-i mai usor de influentat si mai sensibil la acesti stimuli. Acest tip de reclame este plasat in cele mai comune locuri, langa punctele de acces, unde oamenii isi arunca privirea mai usor, pe strazi, in toalete publice, in gari ori aeroporturi, in cabine telefonice ori chiar pe locuintele oamenilor.


  • Virale sau Vandalisme?

Un exemplu concludent de Guerilla ads este campania lansata de Dulcolax. Acestia au plasat role de hartie igienica supradimensionate in fata tuturor farmaciilor din Germania, pentru a face cat mai palbabila nevoia umana reprezentata. Este bine stiut ca umorul este cel mai des intalnit artificiu in aceste tactici de promovare. Revista FHM a plasat pe bordul unui Mini Cooper un decolteu voluptos de femeie in costum de baie, pentru a starni interesul si curiozitatea.

Insa, aceste metode alternative de marketing, ne gasesc pe noi, consumatorii obisnuiti, intr-o lume suprasaturata de informatii si de reclame. Atunci se poate spune ca efortul depus de un brand pentru a se face auzit devine din ce in ce mai mare pentru ca mesajul emis pe canalele media sa nu fie de fapt aruncat direct in Recycle Bin. Originalitatea este cheia unui impact memorabil.
Linia subtire care desparte marketingul de guerrilla de cel viral (adica tehnicile de raspandire a informatiilor pe internet sau alte suporturi tehnice, intr-o maniera demna de viteza luminii) pare foarte subtire sau inexistenta, uneori. Unii se intreaba daca e vorba despre advertising sau despre vandalism. Peretii acoperiti de postere, bannere, murale, stickere lipite pe toti stalpii, toate aceste incercari disperate de a "tipa in gura mare" despre un produs, sunt vazute de unii experiti drept acte de deteriorare a mediului urban sau de poluare vizuala.

Parintele Marketingului de Guerilla, Jay Conrad Levinson este initiatorul acestui concept preluat din 1997, de catre Steve Jurvetson, cu un apogeu indiscutabil in zilele noastre. El se referea la MG descriind obiceiul celor de la Hotmail de a atasa reclama in mailurile catre utilizatori. Potrivit Imposibil.ro, presupunerea este ca daca o astfel de reclama ajunge la un user susceptibil, acel user va deveni "infectat" (se va inregistra) si atunci poate infecta alti useri. Cat timp fiecare user infectat va trimite mailuri la mai mult de unul dintre userii susceptibili, conform standardelor rezultate din epidemiologie cresterea numarului de useri infectati va creste cu o rata al carei segment initial pare exponential.

Volkswagen este probabil una dintre cele mai mari utilizatoare de acest fel de publicitate, adeseori incercand sa-si promoveze noile produse folosindu-se de cele mai surprinzatoare metode. Pentru a-si arata devotamentul fata de clientii sai, compania de automobile germane, a lansat o campanie imprastiind exemplare de "Polo glaciare", sculptate in gheata, in timpul noptii, pentru ca locuitorii sa le gaseasca la prima ora asteptandu-i. Cu toate ca s-au topit cateva ore mai tarziu, efectul a fost imediat.

Ce conexiune exista intre Volkswagen si suprarealism? Aparent niciuna, insa ilustratorul rus Kirill Chudinskiy l-a imbinat pe artistul spaniol Salvator Dali si pe cel belgian René Magritte, le-a combinat culorile si stilurile si iata ce a iesit. Persistenta Memoriei (The Persistence of Memory), in care ceasurile se topeau a devenit vestea proasta pentru industria petroliera, pentru ca indicatorul de combustibil la Volkswagen se topeste si el, aproape de consum zero. Iar Barbatul cu melon (Man in the Bowler Hat ) a lui Magritte devine un lucrator la o benzinarie care este arbitrul unui meci de sah copaci vs. industria petroliera. Bineinteles cu un consum mai mic, ecologia va invinge. La fel si Volkswagen!




Marketingul de guerilla o sa trezeasca multe exclamatii, revolte, o sa incalce principii puritane si o sa zdruncine universul multora, insa niciodata nu putem spune ca o sa plictiseasca (vezi comparatie cu publicitatea pe care o fac politicienii nostri pentru alegerile parlamentare). Ce s-ar intampla daca peste noapte toate reclamele plictisitoare lipite in cascade pe stalpi, blocuri sau panouri ar fi inlocuite cu proteste de guerilla vehemente, cu anti-politica, anti-consum de tigari sau legalizati marijuana? Toate ar ramane mai mult pe retina noastra si in memorie decat toate reclamele traditionale, pline de clisee care au bugete duble ori triple decat suratele lor mai virulente.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.