Bucuresteanca Dorina Stamate are 35 de ani si pana in 2002 a fost director de marketing la o firma romano-americana. Cu doi ani in urma a renuntat la acest post pentru a deveni... secretara lui Mos Craciun - fara gluma. Concret, si-a deschis o firma care primeste mesaje, pe Internet sau prin posta, de la copii si de la parinti si le transmite Mosului. Pe baza datelor primite de la "secretariat", batranul Craciun stie exact unde locuieste, cat de cuminte a fost si ce isi doreste fiecare copil. O ora cu Mosul ii costa pe parinti un milion de lei. "Totul a inceput intr-o seara de Craciun, cand am vrut sa le facem o surpriza copiilor nostri si sa le aducem un Mos veritabil. Am imbracat un prieten de familie si l-am adus acasa. Prima reactie a micutilor a fost una de uimire, dar dupa cateva minute de "incalzire" au inceput sa se uite mai atent la el. Nici nu va dati sema ce spirit de observatie au, imediat si-au dat seama ca pantofii Mosului sunt ca ai cunostintei noastre. A fost foarte greu sa-i convingem ca este un Mos veritabil. Atunci mi-a venit ideea sa aduc pe altcineva imbracat in straiele rosii, cineva necunoscut copiilor. Apoi am gandit mai departe si ne-am inchipuit ca si alti parinti pot avea asemenea probleme si ca se poate naste o afacere dintr-un asemenea serviciu. Mai intai am facut o "incalzire" la cateva familii pe care le cunosteam. Am avut succes si ni s-a dus vestea. in 2002 am renuntat la slujba mea, de director de marketing la o firma romano-germana, si ne-am infiintat propria noastra afacere, adica a familiei", spune Dorina Stamate.

Practic, firma fostei directoare se ocupa cu organizarea de petreceri sezoniere. Nunti, botezuri, zile onomastice etc., dar si seara de 24 decembrie, cu Mosi Craciun la cererea clientului. Daca celelalte petreceri au sezonul in special primavara si toamna, in decembrie cererile sunt exclusiv pentru organizarea de petreceri de Craciun. in primul an afacerea a mers binisor, asa ca Dorina s-a gandit in 2003 sa-si faca firma cunoscuta si pe Internet, la adresa "scrisoarepentrumoscraciun@yahoo.com". Sistemul de inchiriere a lui Mos Craciun functioneaza simplu, solicitantul trebuie sa trimita toate datele copilului, inclusiv daca e mai volubil sau mai timid. Firma contacteaza clientul, se stabilesc detaliile, iar Mosul primeste datele si stie ce are de facut. Fisa pe care o primeste "secretara" trebuie sa contina date despre ce stie copilul in legatura cu Mos Craciun, ce a facut bine in decursul anului, ce a facut rau, daca face la olita (acolo unde e cazul - n.r.) daca se spala pe dinti etc. Cu alte cuvinte, Mos Craciun de imprumut se duce la adresele solicitantilor cu lectia facuta.

Anul acesta surpriza a fost mare: cererile au inceput sa vina inca din luna noiembrie. Pana pe 5 decembrie se inregistrasera mesaje din Bucuresti, Galati, Constanta si Valcea. "Pana anul acesta am trimis pe teren sotii si cateva cunostinte. Ei au acoperit cateva zeci de locatii in decurs de o zi, adica 24 decembrie. Se pare insa ca in iarna aceasta va trebui sa angajam colaboratori. Ne-am gandit chiar la studenti de la Academia de Teatru si Film. in 7 ore trebuie sa facem fericiti 200 de copii, ceea ce e foarte mult", spune Dorina. Sunt si cereri care nu se refera la minori. Anul acesta o tanara bucuresteanca va primi cadourile de Craciun chiar din sacul batranului legendar, la cererea logodnicului. O familie din Constanta se reuneste, copii, parinti, bunici si doreste sa fie vizitata in seara de 24 decembrie de Mosul in persoana. Mosii care vor lucra cu Dorina Stamate vor primi 30 de euro pe seara.

Citeste si:

Exista si Mosi de lux, de 120 euro

"In general ofertele de Mosi Craciun pleaca de la suma de 1.000.000 de lei pe ora in toata tara", ne-a spus Cristina Amariei, care lucreaza si ea in domeniu (www.traditii.ro). Exista insa si oferte de lux, cum este cea a actorului serban Georgevici (www.serbangeorgevici.ro). O familie care vrea neaparat sa aiba un Mos de elita trebuie sa scoata din buzunar 100 de euro pentru deplasare si 20 de euro pentru fiecare copil vizitat.