Indiferent daca lasi senzatia ca esti "cald" sau "rece", este o prima impresie foarte puternica legata de personalitate. Aceasta i-a determinat pe cercetatorii de la Yale University sa se intrebe in ce masura caldura fizica poate promova si psihologic caldura, astfel incat subconstientul sa ne faca sa ii privim cu ochi mai buni pe ceilalti.

A fost nevoie de un siretlic pentru a afla: Cercetatorii au recrutat 41 de studenti pentru ceea ce ai credeau ca va fi un test de personalitate. O laboranta escorta fiecare student pana la liftul facultatii de psihologie de la Yale si din cand in cand ii cerea sa ii tina cana cu cafea -- fie fierbinte, fie cu gheata -- in timp ce ea nota numele studentului intr-un catalog.

In laborator, studentilor li s-a dat descrierea unei persoane fictive prezentata ca si muncitoare, precauta si determinata, si apoi li s-a cerut sa evalueze eventualele trasaturi de caracter.

Studentii care tinusera cana fierbinte au vazut persoana ca fiind mai generoasa, mai sociabila si mai blanda fata de studentii care tinusera cana rece -- toate aceste trasaturi pe care psihologii le considera parte a unei personalitati calde. Totusi, nu au fost diferente in ceea ce priveste evaluarea onestitatii, puterii de atractie, trasaturi care nu sunt asociate nici cu personalitatile reci, nici cu acelea calde.

Apoi, cercetatorii au recrutat alti 53 de studenti pentru un al doilea studiu, cerandu-le sa tina una din acele comprese calde sau reci care se vand in farmacii pentru dureri, chipurile ca parte a unui produs-test. Li s-a cerut sa aleaga -- ca si recompensa pentru participare -- un cupon pentru inghetata sau o sticla de suc, pentru ei sau pentru un prieten.

Studentii care au tinut compresele calde au ales mai de graba o recompensa pentru un prieten, in timp ce aceia care au tinut compresele reci au ales sa pastreze premiul pentru ei.

Citeste si:

Asadar, morala povestii ar fi sa tinem in mana o cana cu bautura fierbinte atunci cand vrem sa facem o foarte buna prima impresie?

"Nu chiar," ne raspunde liderul cercetarii Dr. Lawrence Williams. "Mesajul care trebuie sustras de aici este ca lucruri aproape neimportante din mediul in care traim pot influenta semnificativ comportamentul si sentimentele noastre."

Conceptele fizice si cele psihologice "sunt mult strans aliniate in mintea noastra, decat se prevazuse anterior".

Intr-adevar, alte studii au demonstrat ca aceeasi regiune a creierului care proceseaza modificarile temperaturii fizice, proceseaza de asemenea si sentimentele de incredere si empatie asociate cu caldura sociala.

Intregul concept al caldurii sociale este invatat inca din copilarie, confirma Williams. Un studiu de psihologie clasic a descoperit ca atasamentul si afectiunea sunt mult mai dependente de imbratisari si atingeri -- care se intampla sa fie calde din punct de vedere fizic -- decat a avea grija ca un bebelus sa fie hranit.

Ca o utilitate practica a acestui studiu: Acele mostre gratuite distribuite in magazine, ar seduce mai mult clientii daca ar fi calde, sfatuieste Williams, care intre timp a devenit profesor de marketing. Sau sa iti rogi seful sa iti tina un pic ceaiul, in timp ce tu ii explici de ce crezi ca ar trebui sa iti mareasca salariul.