In lipsa unei legislatii adecvate, care sa puna la punct persoanele fizice sau juridice care ne bombardeaza zilnic cu mesaje nesolicitate, autoritatile nu pot face mare lucru. Dupa finalizarea catorva dintre investigatiile demarate in urma sesizarilor cetatenilor, Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI) a aplicat amenzi derizorii in opt cazuri, stabilind ca s-au transmis comunicari comerciale nesolicitate. Astfel, SC Managementproiect SRL Targu-Jiu, SC Curtea Veche Publishing SRL Bucuresti, SC Elitech Mit SRL Oltenita, SC E-Student Consult SRL Bucuresti, SC Chris&Chris Solutions Co SRL Bucuresti, SC Ghizbi SRL Bucuresti si doua persoane fizice Bucuresti au fost amendate cu sume cuprinse intre 1.000 si 2.000 lei, SC Westfloor Profesional SRL Bucuresti fiind sanctionata cu 1.000 lei pentru ca a refuzat sa puna la dispozitia Autoritatii informatiile solicitate.

Considerand ca micile amenzi constituie doar "un avertisment pentru toate persoanele care incalca prevederile legale, fie ca au fost deja sanctionate, fie ca au citit despre asta in presa sau pe internet", presedintele ANRCTI, Dan Georgescu, ne da totusi asigurari asupra intentiilor viitoare ale institutiei de a aplica "amenzi din ce in ce mai mari pentru trimiterea de comunicari comerciale nesolicitate". Potrivit Legii 365/2002, constituie contraventie trimiterea prin posta electronica, fara obtinerea in prealabil a consimtamantului expres al destinatarului, a unei comunicari comerciale, adica a unui mesaj destinat sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant sau membru al unei profesii reglementate. Faptele pot fi sanctionate cu amenzi cuprinse intre 1.000 si 5.000 lei.

Plangerile legate de phishing, redirectionate

Citeste si:

De la inceputul acestui an si pana in prezent, ANRCTI a primit aproximativ 600 de plangeri, care semnaleaza atat primirea de comunicari comerciale nesolicitate, cu incalcarea dispozitiilor Legii comertului electronic, cat si alte incalcari ale prevederilor legale. Unele dintre acestea, precum cele referitoare la tentative de tip "phishing", au fost redirectionate catre autoritatile competente, Autoritatea neavand atributii in domeniu. "Trebuie mentionat ca in unele dintre aceste cazuri s-a constatat in timpul investigatiei ca reclamantul isi daduse consimtamantul pentru primirea de comunicari comerciale, fie prin inscrierea pe un site, fie prin completarea unui formular, fie la semnarea unui contract. ANRCTI ar putea sa investigheze mai rapid reclamatiile intemeiate, daca toti reclamantii s-ar asigura ca nu si-au dat acordul pentru primirea de comunicari comerciale prin posta electronica", a subliniat Dan Georgescu, precizand ca, pentru a se putea analiza si solutiona o astfel de plangere, aceasta trebuie sa contina textul comunicarii comerciale primite, precum si datele de identificare ale petentului.

234 mil. dolari, amenda-record la americani

Un judecator din California a condamnat recent doi spam-eri la plata a 234 mil. dolari, dupa ce au utilizat conturile deschise pe MySpace pentru a inunda posta electronica a utilizatorilor de internet cu mesaje publicitare. Utilizatorii erau indemnati sa cumpere diferite produse, majoritatea destinate adultilor, oficialii companiei afirmand ca s-au trimis nu mai putin de 735.925 de spam-uri. Cpnform legilor SUA, valabile si in Canada, amenda aplicata pentru fiecare mesaj este de cel putin 100 dolari. Magistratii au triplat insa valoarea amenzii din cauza circumstantelor agravante.