Sistemele multi-agent sunt una dintre cele mai promitatoare tehnologii dezvoltate in cadrul Inteligentei Artificiale (AI). Intuitiv definit, un agent nu este altceva decat un program care actioneaza autonom, reactioneaza la mediul in care este aplicat, dar si proactiv, in sensul ca poate initia actiuni proprii pentru a-si atinge scopurile pentru care a fost construit.

Agentii pot fi sau fizici sau virtuali. De exemplu, un robot trimis sa exploreze un teritoriu nefamiliar poate fi un agent (robotii autonomi trimisi pe Marte sau o drona care zboara fara control uman pentru a fotografia un teritoriu inamic).

Exemplele unde asemenea programe sunt importante sunt multe.

Unul dintre ele (probabil printre cele mai cunoscute) este comertul electronic. Sa luam de exemplu un consumator care doreste sa cumpere online unul sau mai multe produse de pe un site de licitatii electronice, cum ar fi Ebay.

Un agent ar trebui sa identifice cele mai bune oportunitati de cumparare a respectivului bun/bunuri, sa le selecteze pe cele care satisfac cel mai bine preferintele utilizatorului si, cel mai important, sa liciteze astfel incat sa obtina cel mai bun pret posibil.

Citeste si:

Daca asta pare o utopie, trebuie spus ca o parte din tranzactiile online sunt deja automatizate. De exemplu, exista un sistem care permite cresterea automata a pretului pe Ebay pana la o limita stabilita de cumparator. Acest sistem (chiar daca este denumit de site „agent“ este, insa, departe de a fi „inteligent“, in sensul dat in AI).

Nu doar bunurile „fizice“ sunt vandute online, ci si cele virtuale. De exemplu, spatiul disponibil pe ecranul unui utilizator care navigheaza pe web (asa-numitul „spatiu de atentie“) are o valoare de reclama destul de importanta. De fiecare data cand folosim un motor de cautare, de exemplu Google sau Yahoo!, o parte dintre linkurile afisate (asa-numitele „sponsored links“) sunt alocate printr-o licitatie.

Astfel de licitatii se desfasoara automat, deoarece sunt mult prea frecvente pentru a permite unui utilizator uman sa le urmareasca. Putini isi dau seama ca un simplu click pentru linkurile la unii termeni de cautare (in special cei medicali sau cu valoare de litigiu in Statele Unite) se poate vinde cu cateva zeci de dolari.

O alta aplicatie, la care a lucrat si autorul acestui articol, este automatizarea negocierilor intre companiile de transport dintr-o retea logistica. Astfel, de multe ori, doua sau mai multe companii de transport pot sa isi (re)imparta ordinele de transport, astfel incat ambele sa profite de pe urma tranzactiei.

Optimizarea unor astfel de negocieri este o problema dificila, datorita complexitatii retelelor de transport ale marilor firme, dar care poate fi eficient solutionata de un sistem multi-agent.