Caramizile care inspaimintau la inceputul anilor ’90 buzunarele celor care isi clamau tot mai raspicat independenta fata de retelele de telefonie fixa au cunoscut o cale lunga pina la obiectele fetis. Azi se tin adesea ostentativ la vedere chiar si atunci cind apelurile importante nu sint prin preajma, au devenit paratrasnetele cele mai rivnite de publicitari si urmatorul bastion pentru razboiul dus de Internet in dorinta de a se infiltra peste tot. Sint la fel de repede rumegate precum moda sau divertismentul, iar pentru a fi in trend e musai sa-ti schimbi telefonul o data la noua luni.


Pentru a sti cum sa li se adreseze cit mai eficient cu putinta, producatorii de terminale mobile au cerut ajutorul psihologilor pentru a sonda trairile utilizatorilor atunci cind jongleaza cu fiecare gadget in parte. Compania LG a rugat citeva focus grupuri sa tina un jurnal in care sa noteze sentimentele pe care le au fata de o anumita functie a telefonului. Participantii pot, de asemenea, apela un numar de telefon gratuit, unde sa-si impartaseasca trairile fata de aparatul cu pricina, arata „International Herald Tribune“. Acestora li se mai cere, pe alocuri, sa deseneze starea pe care le-o da telefonul. „Trebuie sa fim behavioristi si psihologi deopotriva. Trebuie sa retinem ca avem tendinta de a fi niste «geek», pe cind clientii nu sint nicidecum asa“, marturiseste Ehtisham Rabbani, unul dintre oamenii de marketing de la LG. Incercarea de a studia psihicul utilizatorilor a devenit cu atit mai urgenta pentru giganti precum LG, Motorola sau Nokia cu cit noi jucatori ca Apple sint pe punctul de a da peste cap piata traditionala.

Discutiile despre cum sa fii pe plac utilizatorilor tot mai pretentiosi au fost extrem de incinse si luna trecuta, la salonul dedicat industriei de la Barcelona. Unul dintre speakeri a sugerat ca producatorii sapa tot mai insistent in retelele neuronale ale clientilor, in timp ce altul a subliniat ca devine tot mai urgent sa le fie explorate nevoile subliminale. Dupa ce s-au perindat pe la o serie de show-uri de design in cautarea de trenduri care isi fac loc in cultura populara, reprezentantii LG au observat ca materialele naturale precum lemnul, metalul sau pielea sint la mare cautare. Au decis astfel sa modeleze plasticul in asa fel incit sa capete textura pielii, iar rezultatul poate fi vazut deja la modelul Venus, lansat la sfirsitul anului trecut.