Daca acum cinci ani cineva iti spunea ca in 2008 te vei putea abona la servicii de telefonie fixa la un operator GSM, mai mult ca sigur parea un scenariu aproape SF. Astazi, operatorii mobili ofera telefonie fixa, Romtelecom are in oferta televiziunea digitala, iar firmele de cablu ofera servicii de telefonie fixa si mobila.

In 2003, piata romaneasca a serviciilor de telecomunicatii trecea printr-o transformare de proportii ca urmare a doua mari tendinte: competitia tot mai intensa in randul furnizorilor de servicii si evolutia tehnologiilor de telecomunicatii.

Chiar daca s-a facut in pasi mici, liberalizarea si reforma legislatiei in domeniul telecomunicatiilor au reusit sa inlature barierele competitiei. Asa ca furnizorii nou-veniti au avut posibilitatea sa-si faca aparitia, iar celor deja existenti le-a dat posibilitatea sa abordeze domenii noi de servicii. Pe langa aceasta, schimbarile tehnologice permit companiilor sa dezvolte noi servicii de telecomunicatii si aplicatii IT, care sporesc productivitatea si eficienta.

Cum vad operatorii liberalizarea pietei

Contrar altor industrii de pe la noi, in telecomunicatii competitia a reusit sa schimbe radical modul de comunicare si functionare a companiilor. Rezultatul a constat in liberalizarea telecomunicatiilor, si chiar daca au fost multi sceptici, aceasta a dus la o calitate sporita a serviciilor, preturi mai mici si furnizori de servicii ceva mai prompti. Asta nu inseamna ca indudstria romaneasca a comunicatiilor a ajuns la maturitate, insa da semne de normalitate.

Citeste si:

In 2003, Romtelecom era singurul furnizor de telefonie fixa, iar la scurt timp dupa au intrat pe aceasta piata firmele de cablu, precum RCS ori Astral.

Astral Telecom este compania care a lansat primul serviciu alternativ de telefonie fixa la nivel national si prima companie de telefonie alternativa care s-a interconectat cu Romtelecom. Compania este prezenta pe piata telefoniei fixe din Cluj, precum si din tara, din decembrie 2003, oferind servicii persoanelor fizice si juridice. In ianuarie 2006, Astral avea 50.000 de clienti rezidentiali care au ales telefonie fixa si internet, UPC avea 12.000 de clienti care au optat pentru internet.
La 30 septembrie 2007, UPC avea 157.600 de clienti internet si 81.000 de clienti de telefonie. In iunie 2007, UPC Romania fost primul operator de telefonie fixa care lansa convorbiri nelimitate in orice retea de telefonie fixa nationala. In februarie 2007, compania a anuntat ca ofera cea mai mare viteza de acces la internet pentru segmentul rezidential, prin abonamentul Ultra, cu viteza de download de 6 Mbps. UPC a fost primul operator care a oferit reducere la achizitionarea celor trei servicii (pachetul 3 Play): internet, telefonie, televiziune, in octombrie 2007.

Tot in octombrie, au lansat viteza de acces la internet de pana la 20 Mbps. Datorita competitiei, si preturile au inceput sa scada. Daca la 1 aprilie abonamentul de acces la internet la UPC cu viteza de pana la 1Mbps era de 55 de lei, acum abonamentul costa 25 de lei, cu TVA.

Oferta actuala a fost lansata pe 1 octombrie, deci scaderea de pret s-a inregistrat in doar sase luni. Lucian Lupascu, data marketing manager la UPC Romania, spune ca serviciul de internet este cel mai dinamic si cresterea mai rapida va veni din aceasta directie. „Vor castiga operatorii care vor furniza servicii de calitate la un pret corect.