De la 100.000 de dolari, compania valoreaza astazi peste 100 de miliarde.Google are o lista cu 100 de prioritati cu proiecte care trebuie finalizate cat mai rapid. Doi multimiliardari rusi au anuntat ca ofera 10 miliarde de dolari pentru a cumpara compania.

In momentul in care toate agentiile de presa au inceput sa anunte stirea ca cei doi oligarhi rusi, Roman Abramovici si Oleg Deripaska, vor sa dea 10 miliarde de dolari pentru a deveni "patronii" Google, toata lumea si-a pus doua intrebari: "Se poate asa ceva?" si "Ce efect ar avea acest lucru asupra Internetului?". La prima raspunsul ar fi destul de simplu: nu este chiar asa de usor ca cei doi rusi sa cumpere Google. Presupunand ca tranzactia ar avea loc, efectul ar putea fi catalogat drept "catastrofal" asupra Internetului. stirea a intrat pe fluxul agentiilor duminica, 9 decembrie. Un editorialist al New York Times nota ca se asteapta o scadere a titlurilor la bursa ale lui Google o data cu deschiderea de luni a bursei. Acest lucru nu s-a intamplat, o actiune fiind listata la pretul de 715.99 dolari, cu 1,41 mai mult decat la inchiderea de vineri. Pe parcursul zilei, valoarea unei actiuni a crescut treptat, ajungand la 718.42 dolari. Deci este clar ca jucatorii de pe piata de profil au zambit la auzul stirii, stiind ca o astfel de tranzactie este practic imposibila. Trebuie neaparat sa spunem ca sistemul de actionariat la Google este unul de tip "golden share", ceea ce presupune dreptul de veto in ceea ce priveste schimbarile actionarilor al fiecarui actionar deja existent. Oricum, stirea a adus in atentie sumele fabuloase ce se invart in jurul unui simplu motor de cautare, competitia foarte stransa cu Yahoo! si viitorul unei companii care "monopolizeaza" net-ul.


Majoritatea utilizatorilor motorului de cautare nu stiu cum a fost creat acesta, ce-l face atat de profitabil, de valoros si de curtat de mari investitori. Daca ar fi sa rezumam inceputurile Google, am putea spune doar atat: Bill Gates, seful Microsoft, a donat 6 milioane Universitatii Standford, pentru construirea unui mic centru de cercetare. Printre cei patru absolventi care au intrat primii in programele din Gates 360 (cum fusese denumita cladirea centrului) s-au aflat si Sergey Brin si Larry Page. Pornind de la site-urile personale detinute de membrii familiilor, care erau legate unele de altele prin link-uri, cei doi au dezvoltat un mini motor de cautare. Dupa ce au fost incurajati cu un cec de 100.000 de dolari, de la un investitor, cei doi baieti au hotarat sa-si puna pe picioare afacerea proprie. Au plecat din cladirea Gates 360 si s-au mutat intr-un garaj. Intr-un an de zile, proiectul lor devenise unul destul de mare - o versiune beta, iar in 1996 au lansat pe net www.google.com, ceea ce a devenit destul de rapid cea mai importanta unealta din mediul online.

Citeste si:

Dupa 10 ani de la intrarea pe piata ca o companie internationala, Google valoreaza nu 10 miliarde de dolari (cum a oferit Abramovici), ci 100 de miliarde. Este o companie care reuseste sa atraga - prin salarii de ordinul miilor de dolari, dar si prin conditii de munca excelente - si care investeste peste 40 la suta din profit in servicii ce nu ii aduc nici un ban.

Publicitatea se vinde bine online

Cele mai multe servicii pe care le ofera Google sunt gratuite. Asa ca multi dintre cei care au urmarit dezvoltarea companiei se intreaba de unde produce ea milioane de dolari lunar. Este adevarat ca majoritatea serviciilor oferite gratuit au si un corespondent cu plata - pentru segmentul de business (Google Docs) sau pentru cei care-si doresc mai multe facilitati (Blogger, Google Earth) sau spatiu de stocare (Gmail, Picasa) -, insa banii "adevarati" vin din publicitatea online, si anume prin sistemul Google AdWords. Acesta presupune promovarea firmelor/site-urilor care se inscriu (si platesc in program). Sistemul este destul de simplu. Cel care doreste sa-si promoveze afacerea isi creeaza un cont, isi defineste domeniile de activitate si defineste anumite cuvinte-cheie. De asemenea, cel care va folosi acest sistem va trebui sa incarce in contul sau AdWords o anumita suma de bani - deoarece serviciul este unul cu plata. Cuvintele-cheie sunt cele mai importante. Astfel, o agentie de turism va defini cuvinte-cheie precum "zbor", "bilet de avion", "turism extern" si exemplele pot continua. Cand un utilizator al google.com va cauta dupa unul din aceste cuvinte, link-ul catre site-ul afacerii in cauza va fi indicat pe prima pagina cu rezultatele cautarii. Utilizatorul AdWords va fi taxat cu o anumita suma numai daca se da click pe link-ul afisat in urma cautarii.