Daca acum 4-5 ani mobilul cu camera de 1,3 megapixeli reprezenta o revolutie tehnologica, in prezent obiectivul de 5 sau chiar 10 megapixeli nu mai este o noutate in lumea producatorilor de telefoane mobile.

Din start trebuie sa excludem terminalele comercializate strict pe piata din Japonia, pentru ca tehnologia folosita in prezent de operatorii de telefonie mobila din tara Soarelui Rasare este cu multi ani inaintea europenilor si americanilor.

Daca vreti, este un fel de meci, Japonia versus Restul Lumii, pentru ca, ceea ce poate sa faca, in prezent, un japonez cu mobilul, un european sau american poate, cel mult, sa viseze. Din lunga lista de posibilitati merita enumerate achitarea transportului in comun de pe mobil, folosirea celularului pe post de bilet de avion sau telefonul care are capacitatea de a-si recunoaste proprietarul si care se blocheaza automat atunci cand detinatorul sau se indeparteaza prea mult de el.

Poate fi gasit si prin satelit in cazul in care este pierdut. Revenind in "lumea normala", in prezent, pe piata telefoanelor mobile cu camera de rezolutie mare se duce o lupta crancena intre cei trei mari producatori, Nokia, Samsung si Sony Ericsson.

Japonia, deschizator de drumuri

Dupa cum era de asteptat, "nebunia" camerelor foto incorporate in telefonul mobil a inceput in Japonia, cu Sharp, prin modelul J-HS04, in decembrie 2000. Cum celelalte tari trebuiau sa tina pasul cu japonezii, in Europa si America de Nord tonul l-au dat cei de la Nokia prin primul sau smartphone cu camera foto, Nokia 7650, lansat in 2002 si Sony-Ericsson, prin modelul T 610.

Dupa cei doi, si-a facut intrarea in "scena" si gigantul sud-coreean, Samsung, chiar daca in momentul acela rivalii aveau pe piata lansate o sumedenie de modele cu camera foto. Pentru Sony-Ericsson accesoriile, precum camera foto montata in terminale, s-au transformat intr-unul dintre fronturile pe care vor lupta cel mai mult.

Modelul K750i a reprezentat momentul de rascruce pentru companie in dezvoltarea de modele cu functii foto avansate. Multi producatori au incercat sa ofere functii foto prin care doreau sa ajunga intr-un segment superior al pietei, insa acest lucru s-a dovedit a fi un pas gresit pentru multi producatori. Si asta pentru ca, fie ca aparatele aveau dimensiuni mult prea mari, intr-o industrie in care se merge pe miniaturizare, fie preturile erau apropiate de cele ale modelelor adresate categoriei business.
Or, cine isi permite un telefon mobil de 4-500 de euro cauta servicii de e-mailing ori cele de tip ofice, si mai putin dotari multimedia. Un astfel de client dispune, mai mult ca sigur, de resurse financiare si pentru un aparat foto, semiprofesional. In 2006, cand telefoanele mobile cu camera de 3 megapixeli au aparut, competitia a devenit acerba, iar cei trei mari competitori isi lansau modele la cateva zile distanta unul fata de celalalt.

Vanzarile Sony-Ericsson in acel moment erau in scadere, departamentul de cercetare fiind fortat sa inventeze noi modele cu diverse functii, mai mult sau mai putin practice. Mai mult, utilizatorii nu prea reuseau sa faca o diferenta clara intre pozele facute cu un telefon cu camera de 1,3 megapixeli sau cu unul de 3 megapixeli.

Citeste si:

In 2007, competitia „megapixel" a fost acerba

Asa ca, pentru anul 2007, compania japonezo-suedeza si-a schimbat strategia. In mod surprinzator, modelele scumpe, cu tehnologie avangardista, au fost sacrificate pentru cele din gama medie. Exact acesta este si motivul pentru care primul producator din top, care a scos pe piata un mobil cu camera de 5 megapixeli a fost rivalul Nokia.

Inainte de compania finlandeza au existat producatori precum LG sau Sharp, insa acestia au inregistrat vanzari slabe, la nivel international, asa ca nu merita introdusi in aceasta ecuatie. Nu mai reprezinta un secret ca Nokia N95 a fost lansat pe piata cu un pret prohibitiv, as putea spune, mai ales pe pietele emergente. Totusi, s-au gasit destui cumparatori de N95 si in Romania, unde salariul mediu este sub 300 de euro, iar telefonul costa nu mai putin de 22 milioane de lei.

Ca sa nu piarda contactul cu liderul, competitorii Nokia au procedat ca acesta si au lansat pe piata modele cu o inclinatie evidenta catre aplicatii multimedia, la preturi apropiate de cel de la N95. Si pretul modelului finlandez nu a reprezentat o opreliste in calea cumparatorilor, pentru ca, numai in al doilea trimestru din 2007, s-au vandut in lume peste 1,5 milioane de unitati din modelul N95.

Chiar in timp ce cititi aceste randuri, vanzarile de N95 sunt in crestere vertiginoasa si nu cred sa inregistreze scaderi majore, cu atat mai mult cu cat pe piata a fost lansata si varianta imbunatatita, cu memorie de 8GB. Succesul de care se bucura Nokia N95 a redus cu mult optiunile competitorilor pe aceasta piata, cel putin in Europa, ceilalti jucatori fiind obligati sa ofere tehnologii cu mult peste cele oferite de Nokia, la un pret cu mult mai mic decat al finlandezilor.

Asa ca am hotarat sa vedem care dintre cei doi competitori ai celor de la Nokia, Samsung G600 si Sony-Ericsson K 850i se comporta mai bine. Trebuie mentionat ca am avut in vedere, in principal, functiile foto ale celor doua modele, pentru ca asta reprezinta principala atractie a acestor terminale.