Din ce in ce mai des in ultima vreme, averile din Internet se castiga si se pierd dupa cum dicteaza algoritmii motoarelor de cautare. Google este responsabil, potrivit statisticilor oficiale, de aproape 60% din cautarile online realizate de utilizatorii de Internet. Cu o asemenea cota de piata, nu este de mirare ca proprietarii de website-uri sunt extrem de atenti la fiecare zvon care spune ca Google ar modifica regulile jocului. In fond, pentru o mare parte din proiectele online din SUA si Europa, Google inseamna vizitatori si bani din publicitate online.

In fiecare an, Google isi optimizeaza de cateva ori algoritmii de cautare sau numarul paginilor web indexate de robotii sai de cautare. Modificarile lasa frecvent in urma invingatori si invinsi. Asa s-a intamplat si saptamana trecuta, cand Google a modificat algoritmul de masurare a popularitatii unei pagini web (denumit PageRank).

Website-uri penalizate

Ca urmare a procesului, website-uri mari, precum Washingtonpost.com ori Forbes.com, au observat o penalizare in PageRank-ul lor. Insa cele doua publicatii sunt doar varful iceberg-ului. Retele de bloggeri, ferme de link-uri (cataloage de website-uri, avand un PageRank ridicat, in care se putea cumpara un link), publicatii online si multe alte website-uri au simtit si ele furia Google si au devenit victime ale unui razboi extrem de tehnic. Reactia opiniei publice a fost vehementa si de aceasta data, iar Google trebuia sa dea explicatii oficiale.

Acestea au venit in weekend-ul care a urmat, cand Matt Cutts (unul dintre specialistii Google in optimizarea algoritmului de cautare) a explicat schimbarile intr-un interviu Search Engine Journal. Potrivit lui Cutts, Google incearca acum sa penalizeze acei publisheri online care isi vand propriul PageRank altor website-uri. Este foarte posibil ca si in viitor sa fie identificate si penalizate alte website-uri care se folosesc de popularitatea propriilor pagini pentru a pacali algoritmul Google. Inainte de a analiza importanta schimbarilor, este necesar sa facem cateva precizari cu privire la conceptul de PageRank.


PageRank explicat

Algoritmul se bazeaza pe natura democratica a Internetului si foloseste structura vasta de link-uri dintre website-uri pentru a identifica gradul de popularitate al unei anumite pagini web. In esenta, Google interpreteaza un link de la pagina A catre pagina B ca fiind un vot de incredere pe care pagina A il da paginii B. Spre exemplu, o pagina care contine informatii despre acordarea autorizatiei de constructie este cu atat mai valoroasa pentru Google cu cat exista alte pagini web care fac trimitere la acea pagina atunci cand amintesc de procesul de obtinere a autorizatiilor de constructie.

Citeste si:

Fara „link-uri sponsorizate“

Pornind de la aceasta idee, un vot dat de o pagina cu „greutate“ valoreaza extrem de mult si ajuta si pagina catre care trimite utilizatorii sa aiba un grad crescut de popularitate. Un website care are un indice PageRank mare poate sa creasca PageRank-ul unui alt website prin simpla inserare in paginile sale a unui link catre acesta. Ca urmare a acestei realitati, website-urile populare ofera adesea „link-uri sponsorizate“ catre alte website-uri, in scopul de a le creste PageRank-ul. In schimb, percep taxe care merg de la cativa dolari pana la mii de dolari anual.

In iunie 2007, in incercarea de a stopa acest fenomen, Google a lansat o aplicatie de raportare a website-urilor care vand link-uri sponsorizate in scopul de a creste PageRank-ul cumparatorilor. Potrivit comunicatului oficial de la acea data, compania anunta ca „depune eforturi sa se asigure ca reduce complet valoarea link-urilor create pentru a manipula rezultatele motorului de cautare, cum ar fi schimburile de link-uri si achizitionarea de link-uri“.

Indicele este acordat fiecarei pagini web

Este important de retinut faptul ca PageRank-ul este un indice acordat individual fiecarei pagini din website-ul dumneavoastra. Pot exista astfel situatii in care pagini din cadrul aceluiasi website sa aiba indici diferiti de popularitate. In general, atunci cand vorbim de un PageRank acordat unui website, ne referim adesea la media indicilor acordati paginilor care compun website-ul. Indicele este afisat sub forma unui numar de la 0 la 10 si poate fi vizualizat in toolbar-ul Google ori de cate ori vizitam un website.