Pe Internet, ca si in viata reala, webmasterii s-au impartit de la inceput in doua categorii distincte: cei care acorda o atentie deosebita utilizatorului (continut de calitate, pagini care se incarca foarte repede si care au un design placut) si webmasteri orientati exclusiv catre obtinerea de bani, fara sa le pese prea mult de modul in care se prezinta creatiile lor.

A devenit extrem de moral si de „la moda“ sa ai un website care obtine peste 95% din utilizatori de la motoarele de cautare. Foarte putini webmasteri sunt insa atenti la ceea ce se numeste „bounce rate“, adica procentul celor care renunta la a mai vizita site-ul imediat dupa ce au accesat o pagina a acestuia. De multe ori, procentul de „bounce rate“ pentru website-urile realizate special pentru trafic este aproape identic cu procentul de utilizatori care intra din motoarele de cautare, fapt care demonstreaza ideea ca, pentru un utilizator obisnuit, site-ul nu ofera continut relevant. Desi greu de inteles din perspectiva utilizatorului, continutul incepe sa-si piarda din ce in ce mai mult din importanta atunci cand se proiecteaza un website nou. De regula, echipele de dezvoltare investesc mai mult in tehnici de optimizare a pozitionarii in listele motoarelor de cautare decat in continut, se feresc sa investeasca o suma mare in designul si programarea website-ului, convinsi fiind ca acest model de afaceri le va aduce succesul.


Continutul nu e foarte important

Realitatea este ca banii pe care reusesc sa-i genereze webmasterii din categoria „trafic cu orice pret“ determina din ce in ce mai multi investitori pe Internet sa apeleze la tactici „underground“, pentru a reusi sa-si mentina pozitia pe piata. Din pacate, argumentatia care incepe sa prinda din ce in ce mai mult pe Internetul modern (chiar si cel romanesc) este aceea ca „utilizatorii citesc orice“ si ca mai important este sa castigi bani din programele de publicitate decat sa faci utilizatorii sa revina. Asa se face ca, la aproape orice cautare realizata astazi cu Google.com, in prima pagina a rezultatelor ne sunt afisate cateva website-uri in care e greu sa gasesti un minimum de informatie necesara. Acesti monstri online, website-uri generate special pentru motoarele de cautare, plac atat de mult advertiserilor (pentru ca singura cale de scapare este sa faci click pe un link sponsorizat), incat pro-blema eliminarii lor se mai pune doar in teorie, si nu in lumea investitorilor online.

Un prim exemplu este dat de website-urile care genereaza continut special pentru robotii motoarelor de cautare. Vorbim astfel despre tehnica afisarii „celor mai noi cautari realizate in interiorul website-ului“, sau despre generarea unor pagini care se concentreaza in jurul unor cuvinte-cheie pe care webmasterul le considera importante pentru a atrage oameni in website-ul sau. In Romania, spre exemplu, un numar suficient de website-uri se folosesc de horoscop pentru a atrage utilizatori, data fiind apetenta recunoscuta a romanilor pentru accesarea online a previziunilor astrale.