27 septembrie, Barcelona. In curtea Parcului de Cercetari Biomedicale, unde tocmai incep Zilele Roboticii, un cort imens ascunde un amfiteatru si o scena. Aici este lansat noul ASIMO, ultimul robot umanoid dezvoltat de Honda, adus in Europa pentru prima oara. ASIMO vine de la Advanced Step in Innovative Mobility (un pas avansat in mobilitate inovatoare) si are ca scop sa devina, intr-o buna zi, „atit de avansat incit sa poata ajuta oamenii cu adevarat“, spune Honda Motor Europe.

Noul ASIMO poate face lucruri uluitoare, care ridica asistenta in picioare la fiecare demonstratie, cu miscari atit de umane incit multi se intreaba daca nu cumva este un om costumat. Se saluta cordial cu prezentatorul, ii stringe mina, il serveste cu bauturi racoritoare la masa, alearga, urca si coboara scari. Intr-adevar, inginerii de la Honda au facut multe progrese cu noul model, care poate alerga cu o viteza de 6 km/h, se poate intoarce din mers, poate face slalom la 5 km/h, poate interactiona cu oamenii, recunoscindu-i la a doua intilnire (momentan poate recunoaste circa 10 persoane), poate impinge un carucior sau poate primi si livra o tava.

Citeste si:

Povestea lui ASIMO a inceput in momentul in care Honda a avut o viziune: un robot atit de avansat incit sa poata ajuta oamenii acasa, in spatiul in care traiesc, sau sa poata munci in locul lor in locuri periculoase. Primul stramos al lui ASIMO s-a nascut in 1986 sub forma unei perechi de picioare robotice. Prima provocare a inginerilor a fost sa faca aceste picioare sa mearga in linie dreapta. Au reusit cu E0, chiar daca acesta mergea doar in linie dreapta si avea nevoie de aproape cinci secunde intre pasi. In perioada 1987-1991, cercetatorii Honda au studiat mersul uman, cel animal si chiar alte forme de mers, pe care au incercat sa le redea in modelele urmatoare, E1, E2 si E3, cu ajutorul unui program. E2 a reusit sa mearga intr-un ritm rapid in linie dreapta, pe suprafete plane, cu o viteza de 1,2 km/h. Urmatorul pas a fost realizarea unui mers rapid si stabil in mediul de viata uman, in special pe suprafete inegale, pante sau trepte, fara sa cada. Intre 1991 si 1993 au aparut modelele E4, E5 si E6. Ceea ce doreau inginerii au reusit cu modelul E5, care putea merge pe suprafete denivelate, pastrindu-si echilibrul.