GITEX Technology Week, organizata de World Trade Center Dubai, a adus o noutate riscanta in societatile musulmane: defilarea de modele feminine imbracate in gadgeturi hi-tech. In rest, ofertanti si clienti de ITC din toata lumea, dar mai ales din Orientul Mijlociu si Asia au creat retele de afaceri viitoare. Sunt de notat socurile electrice date astfel pietei libere si implicarea breslelor si statelor interesate.
Ajuns la a 27-a editie, targul ITC GITEX din Dubai a fost rebranduit in "saptamana tehnologica", cu trei elemente dedicate unor categorii de public distincte: GITEX Business Solutions, GulfComms si Consumer Electronics - la care, in vechea si noua traditie negustoreasca si comercial globala a fostului port pentru pescari, s-au asociat GITEX Global Conference, GITEX Shopper si Consumer Electronics Expo.
Organizatorii au raportat 3.300 de companii din 82 de tari, unele adunate in cele 28 de pavilioane nationale. Peste 570 de companii se aflau pentru prima oara la GITEX, dar s-au constatat si absente notabile - Microsoft, Toshiba, LG si IBM au preferat sa fie reprezentate de distribuitorii locali sau prin bannere de sponsor. Nici vizitatori n-au prea venit in prima zi. Expozantii au criticat mutarea targului care se vrea al treilea din lume la finalul vacantelor si inceputul Ramadanului; organizatorii au explicat ca in noiembrie, cand avea loc de obicei GITEX, asteapta acum o imensa adunare a dentistilor...
Alte nume de electronice mondiale s-au simtit mai bine la Dubai decat la Hanovra, unde CeBIT atrage mai mult cohortele de consumatori finali. NEC Display Solutions, de pilda, vrea sa fie colindat mai mult de parteneri si distribuitori - pentru care a deschis chiar si un office in Dubai. Altii prefera sa colinde ei Peninsula Arabica, in roadshow-uri prin care, pe de-o parte, performeaza direct in fata clientilor doriti, apoi aduna date despre schimbarile mediului de afaceri din Orientul Mijlociu.
Tehnologii pe pielea goala
Cei prezenti la GITEX se adunau insa de trei ori pe zi - indiferent de varsta, nationalitate, pozitie in firma si alte preocupari - in fata podiumurilor pe care se imbinau armonios moda si tehnologiile la purtator. Noutatea GITEX 2007 au fost defilarile din seria "Gadget Glam": superbe fete cu farduri metalice si miscari mecanice, impodobite cu "bijuterii" HP abia anticipate pe piete, pe acompaniamentul cate unui DJ Hinesh Chauhan si expuse pe ecrane gigant.
Organizatorii au considerat aceasta maniera de castigare a inimilor si mintilor consumatorilor musulmani drept un succes "fresh, fun and funky". Conservatorul Arab News a amendat insa spectacolul: "In Golf se presupune ca avem o cultura a respectului pentru femei, dar asta nu a fost evident la GITEX".
Paradoxal, ultima hiba a electrizantului targ a fost poate nu cea morala, ci tocmai una tehnologica: catalogul expozantilor atarna un kilogram si nu poate fi inlocuit de nicio varianta pe CD.
India se investeste in IT

Taipeiul inventeaza tehnologii de vanzare a tehnologiilor ...
Anul acesta au venit la GITEX Dubai 67 de companii indiene; si au plecat cu comenzi de 80-100 milioane de dolari. Dintre ele, 31 sunt afiliate la Electronics and Computer Software Export Promotion Council (ESC), creat de Ministerul Tehnologiilor Informatiilor si Comunicatiilor de la New Delhi - care a incurajat companiile IT indiene, mai ales cele mici si mijlocii, "sa exploateze la maximum potentialul de cooperare dintre Orientul Mijlociu si India".
Expertiza indiana in IT si resursele umane locale au facut posibila o crestere continua a acestei cooperari in servicii financiare, industrii manufacturiere sau retail. Exporturile de IT ale Indiei in Orientul Mijlociu au atins anul trecut 837 milioane de dolari, fata de 809 in perioada 2005/2006. Circa 500 de milioane vin din exportul de hardware, iar restul din soft. ESC lucreaza acum la strategia necesara depasirii unui miliard de dolari.
Parte a acestei strategii, IMM-urile IT indiene sunt indreptate spre pietele emergente din Orientul Mijlociu, Africa, America Latina si statele CIS. In prezent, 65% din exporturile IT indiene merg in SUA, iar 25% vizeaza Europa.
Global, ESC estimeaza ca exporturile IT din India vor ajunge in perioada 2007/2008 la 50 miliarde de dolari - de la cele 39 de anul trecut. Pentru 2012, estimarile ESC depasesc 100 de miliarde. Pentru asta, ESC a lansat initiative si strategii de marketing "agresive", care sa sporeasca rapid exporturile ITC din India in toata lumea. Dubai joaca rolul unui hub al IT-ului indian pentru pietele arabe; dar ESC va invita companiile emirateze contactate la GITEX si la targul Indiasoft organizat, pe 20-21 martie 2008, la Hyderabad - urmatorul Bengalore al Indiei.