"Bine ati venit la Yahoo!, cea mai vizitata pagina de Internet din lume". E motto-ul cu care ne intampina Yahoo.com. Dificultatile pe care le intampina Yahoo! in ultima vreme ne arata insa ca traficul nu inseamna intotdeauna bani. Din ce in ce mai des in ultima vreme, marile companii de Internet simt nevoia de a dezvolta servicii conexe continutului pe care il produc ori gestioneaza. Am intrat in era in care Internetul are nevoie de experienta umana, si nu doar de cunostintele teoretice pe care le putem gasi online.

In ultimii ani, tendinta de "umanizare� a Internetului a luat in discutie si acest aspect. Au aparut, pe rand, servicii precum recomandarile personale, sugestiile de navigare, partajarea preferintelor achizitive. Mai tarziu, experienta online pe care o imparte o comunitate de utilizatori de Internet a primit numele de �retea sociala�. Tendinta vine sa acopere nevoia utilizatorului modern de a gasi informatie relevanta, fara sa caute prea mult pe Internet.

Asa au aparut serviciile de intrebari si raspunsuri. O sa analizam astazi cateva dintre aceste initiative. O sa vedem care sunt motivele pentru care unele au avut succes, iar altele nu.

Yahoo! Answers este cel mai folosit

Yahoo! a inteles cu ani buni in urma nevoia unui serviciu puternic si gratuit de intrebari si raspunsuri. Astazi, serviciul Yahoo! Answers se afla la a doua generatie a dezvoltarii si atrage un public din ce in ce mai larg. Serviciul are astazi o cota de piata de 96% in 2006, conform unui studiu dat publicitatii de Hitwise. Potrivit aceluiasi studiu, Yahoo! Answers a fost folosit pana acum de aproximativ 18,9 milioane de utilizatori.

Google nu mai are raspunsuri...

Unele companii, precum Google.com, au construit o platforma interactiva in care utilizatorul adreseaza o intrebare si fixeaza pretul pe care este dispus sa-l plateasca pentru raspunsul corect. S-a creat astfel prima piata libera de consultanta online. Din pacate, serviciul era prea avansat pentru timpul la care a fost lansat, astfel incat in 2006, Google a luat decizia sa-l inchida. Nu ar fi prima data cand un astfel de serviciu se inchide. Cu ani in urma, �New York Times� a incercat sa promoveze o �biblioteca a cunostintelor�, denumita Abuzz. Aici oricine era interesat putea adresa intrebari comunitatii de cititori. Compania a platit 13 milioane dolari pentru dezvoltarea serviciului in cauza, dar a luat decizia sa-l inchida dupa putine luni de la momentul lansarii.

Citeste si:

In ambele cazuri, motivul a fost lipsa de interes a utilizatorilor, care nu raspundeau decat la intrebari pentru care se ofereau sume insemnate de bani. �Pentru doi dolari, nu merita sa petrec ore intregi cercetand pe net un anumit subiect�, se plangea un utilizator Google intr-o discutie pe Google Groups referitoare la inchiderea serviciului de intrebari si raspunsuri.

... decat pentru utilizatorii din Rusia

In luna iunie, Google a lansat in Rusia un serviciu care seamana foarte tare cu ideea Google Answers. De aceasta data, utilizatorii percep intrebarile si raspunsurile ca pe etape ale unui joc in care fiecare trebuie sa adune cat mai multe puncte.

Atunci cand utilizatorul incepe sa scrie propria intrebare, Google ii afiseaza intrebari in legatura cu aceasta intr-o fereastra alaturata, pentru a fi inlaturat astfel riscul repetarii unor intrebari. In acelasi timp, utilizatorul poate alege numarul de puncte pe care il ofera in schimbul raspunsului corect, precum si numarul de zile in care intrebarea ramane activa. Fiecare intrebare trebuie sa fie inclusa intr-o anumita categorie de subiecte, astfel incat sa fie usor de regasit discutiile aflate in legatura cu intrebarea curenta.
Sistemul ofera posibilitatea utilizatorilor de a fi rasplatiti pentru raspunsuri corecte. Fiecare utilizator poate nota pana la 20 de raspunsuri zilnic. Pentru raspunsul la o anumita intrebare, utilizatorul primeste doua puncte. Daca raspunsul este votat ca fiind cel mai bun din acea discutie, utilizatorul poate primi pana la 30 de puncte bonus. Pentru raspunsuri considerate extrem de slabe de catre comunitate, utilizatorul pierde pana la 15 puncte. Daca se va dovedi a fi de succes, serviciul Google Questions and Answers s-ar putea extinde la nivel global in scurta vreme.

Piata incepe sa se aglomereze insa, pe masura ce concurenti noi lanseaza propriile sisteme de intrebari si raspunsuri. Iar ideea de distractie pare sa fie motorul cel mai des intalnit intr-o astfel de comunitate.