Compania americana Apple intentioneaza sa lanseze, la sfirsitul acestui an, o versiune mai ieftina a telefonului iPhone, dezvoltata pe baza playerului muzical iPod Nano, potrivit unei analize a bancii JP Morgan, citata de CNN Money. Kevin Chang, analist la JP Morgan - Taiwan si autorul documentului, citeaza ca surse mai multi furnizori ai Apple, dar si o cerere adresata biroului american pentru patente si marci comerciale. Apple a transmis, la 5 iulie, o cerere de inregistrare a unui patent tehnologic referitor la un terminal portabil multifunctional, controlat prin intermediul unui dispozitiv de tip "touchpad", similar celui utilizat de iPod Nano. Oficialii Apple nu au facut nici un comentariu pe marginea informatiile publicate de JP Morgan. "Una dintre modalitatile de extindere a liniei de produse iPhone este transformarea playerului Nano intr-un telefon, comercializat la pretul de 300 dolari sau chiar mai ieftin", a mai precizat Kevin Chang. iPhone, echipat cu un player muzical si un browser Web, a fost lansat in SUA la 29 iunie, iar analistii estimeaza ca in primele trei zile au fost vindute 700.000 de unitati. Terminalul poate fi achizitionat pentru 500 sau 600 de dolari, in functie de memoria oferita. "Apreciem ca iPod Nano va fi transformat intr-un telefon, intrucit aceasta este, probabil, singura modalitate prin care Apple poate lansa un terminal cu pret mai redus, fara a afecta semnificativ vinzarile playerului iPod Nano", a precizat analistul, aratind ca noul telefon ar putea avea o functionalitate redusa.

O adevarata amenintare pentru ceilalti producatori

Gene Munster, analist la firma de brokeraj Piper Jaffray, anticipeaza ca Apple va lansa, in acest an, playere iPod cu un design asemanator iPhone, telefon care utilizeaza un ecran sensibil la atingere. Pe de alta parte, Apple ar putea inre-gistra, in 2008, vinzari de 30-40 milioane de unitati pe segmentul telefoanelor, in contextul pretului mai scazut al dispozitivului dezvoltat pe baza iPod Nano. Volumul ar depasi cu mult obiectivul stabilit de Apple pentru primul iPhone, de 10 milioane de unitati in 2008, echivalentul unei cote de 1% pe piata mondiala. Vinzarile telefonului sint limitate de pretul relativ ridicat, in conditiile in care consumatorii americani au tendinta de a cheltui mai putin de 100 de dolari pentru achitionarea unui terminal mobil. Pe de alta parte, analistii prognozeaza ca lansarea unei versiuni mai ieftine de catre Apple, liderul pietei playerelor muzicale digitale, ar reprezenta o amenintare semnificativa pentru producatorii consacrati de telefoane mobile, precum Nokia, Motorola, Samsung si Sony Ericsson. Compania taiwaneza Catcher Technology va reprezenta, probabil, principala sursa de carcase de metal pentru noul telefon, a mai spus Chang, citind o sursa neidentificata din lantul de furnizori ai companiei americane.

Citeste si:

Lansare rapida?

Ultimele zvonuri sugereaza faptul ca, in Europa, iPhone va fi comercializat pentru prima data in Marea Britanie, dar intr-o versiune modificata full 3G (studiile de piata au aratat ca europenii nu ar accepta un telefon non 3G). Mai departe, se pare ca, in Europa, produsul Apple va avea parte de o promovare comuna Vodafone, T-Mobile Germania si Carphone Warehouse. In privinta Vodafone, trebuie spus ca aceasta este singura companie (prin numarul de abonati) implicata 100% in aducerea iPhone in Europa. In plus, zvonuri de ultima ora din piata comunicatiilor indica faptul ca inca un operator britanic se angajeaza in batalia pentru iPhone: O2. Dar, se pare, ca cei de la Apple prefera o strategie europeana cu doi operatori si un distribuitor. Referitor la noul iPod cu capabilitati de telefon mobil, nu exista momentan nici un fel de informatii oficiale, dar este posibil ca Apple sa gindeasca o lansare rapida a dispozitivului, poate chiar inaintea sarbatorilor de iarna din acest an.